Statut

statut

 

 

 

STATUT

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

IM. ADAMA WODZICZKI

 W ROGALINKU

 

tekst jednolity

 

 

 

 

Rogalinek, ……………..

 

PODSTAWY PRAWNE STATUTU SZKOŁY

  • Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 roku ( zm. Dz.U z 2009 r. Nr 56, poz 458)
  •  Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1983 roku (zm. Dz. U. z 2009 r. Nr 56, poz 458)
  • Ustawa z 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U Nr 56, poz.458)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4, poz 17)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26.02.2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. nr. 51, poz. 458 ze zm)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624; ze zmianami z 2002 r., 2003 r., 2004 r., 2005 r. oraz z 2007 r. nr 35, poz. 222)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142; ze zmianami z 2003 r., 2004 r., 2005 r.)
  •  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych( Dz. U. Nr. 54,poz. 442)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 29, poz. 323)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 29.05.2009 r. zmieniające rozporządzenie  w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych ( Dz.U.Nr 83,poz 694)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 6, poz. 69)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232)
  • Rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z dnia 8 stycznia 2010 r.)

 

 

 

 

 

SPIS  TREŚCI:

 

Rozdział I        Postanowienia ogólne

Rozdział II              Cele i zadania szkoły

Rozdział III     Organy szkoły

Rozdział IV     Organizacja pracy szkoły

Rozdział V      Obowiązek szkolny

Rozdział VI     Pracownicy szkoły

Rozdział VII    Rodzice

Rozdział VIII  Sposoby rozwiązywania sporów. Tryb odwoławczy

Rozdział IX     Postanowienia końcowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   ROZDZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Adama Wodziczki w Rogalinku
  2. Siedziba szkoły: ulica Poznańska 19, Rogalinek, gmina Mosina, powiat poznański, województwo wielkopolskie
  3. Szkoła posiada własny sztandar i ceremoniał szkolny.

1). Ceremoniał wystąpień sztandaru i pocztu sztandarowego reguluje  

     Regulamin ceremoniału szkolnego i Regulamin Pocztu Sztandarowego

  1. Organem prowadzącym szkołę jest Burmistrz Gminy Mosina
  2. Nadzór nad szkołą sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu
  3. Szkoła Podstawowa im. Adama Wodziczki w Rogalinku, zwana dalej szkołą, jest  publiczną, sześcioletnią szkołą dla dzieci i młodzieży
  4. Czas trwania cyklu kształcenia przebiega w dwóch etapach:

         etap I - klasy 1 - 3 - nauczanie wczesnoszkolne

                  etap II - klasy 4 - 6 - nauczanie przedmiotowe

  1. Do obwodu szkoły należą miejscowości : Rogalinek, Sasinowo, Rogalin, Radzewice, Mieczewo i Świątniki

§2

  1. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu, na pieczęciach  i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy w brzmieniu: Szkoła Podstawowa w Rogalinku
  2. Szkoła używa pieczęci urzędowych; zgodnie z odrębnymi przepisami
  3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami

§3

  1. Zasady gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy, zawarte w obowiązującej ustawie  o Finansach Publicznych
  2. Szkoła działa zgodnie z Ustawą o Finansach Publicznych (Dz. U. z r. 2005,nr 249, poz 2104)

 

 

 

ROZDZIAŁ II

 

CELE  I  ZADANIA  SZKOŁY

 

§ 4

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a w szczególności:

1)    Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 roku z późn. zmianami

2)    Karty Nauczyciela 26 stycznia 1982 roku z późn. zmianami

3)    Konwencji Praw Dziecka

                                                       

                                                 § 5

Nadrzędnym celem szkoły jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia, na harmonijnym realizowaniu przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności, wychowania, profilaktyki i opieki nad uczniem.

§ 6

Celem szkoły w zakresie nauczania jest:

1)    Nauka poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem

2)    Zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym, co najmniej kontynuację nauki  w następnym etapie kształcenia

3)    Dochodzenie do zrozumienia , a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści

4)    Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, połączonego ze zdolnością dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności

5)    Przekazywania wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumowania świata, ludzi i siebie

6)    Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego

7)    Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej i europejskiej

 

§ 7

W zakresie nabywania umiejętności szkoła umożliwia uczniom:

1)    Planowanie i organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większą odpowiedzialność

2)    Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentowanie własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawne władanie językiem ojczystym i przygotowanie się do publicznych wystąpień

3)    Efektywne działanie w zespole i pracę w grupie

4)    Twórcze rozwiązywanie różnorakich problemów

5)    Poszukiwanie, przodkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną

6)    Rozwijanie sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań

             § 8

Praca wychowawcza szkoły powinna wspierać poczynania rodziców i zmierzać w kierunku:

1)    Stworzenia warunków wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, moralnym, estetycznym i duchowym

2)    Przygotowania do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości

3)    Kształtowania w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów

4)    Przygotowania do pełnienia określonych ról w społeczeństwie i do życia we współczesnym świecie

5)    Przekazywanie uczniom umiejętności i nawyków świadomego korzystania z dorobku kultury narodowej oraz europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poruszania się w bogatym świecie ofert medialnych

6)    Utrzymywania tradycji szkolnej oraz kształtowania postaw patriotycznych

7)    Promowania wychowania zdrowotnego i ekologicznego poprzez działalność organizacji szkolnych oraz systematyczną pracę wychowawczą

                                                                           § 9

 W zakresie profilaktyki powinnością szkoły jest:

 

1)    Kształtowanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi i dorosłymi

2)    Wykształcenie umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych

3)    Uczenie zwyczajów, obyczajów, właściwych zachowań w środowisku rodzinnym w szkole i wobec obcych

4)    Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie

5)    Wspieranie oddziaływań rodziny

6)    Wyposażenie w umiejętność przewidywania zagrożeń, unikania ich, radzenia sobie z trudną sytuacją

7)    Stworzenia możliwości do udoskonalania się

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 10

W systemie opieki do zadań szkoły należy:

1)    Eliminowanie i przeciwdziałanie powstawaniu zjawisk patologicznych oraz związanych z tym problemów

2)    Stworzenie odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów i pracowników szkoły

3)    Udzielanie pomocy dzieciom będącym w trudnej sytuacji

4)    Sprawowanie nadzoru nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów

5)    Utrzymywanie stałej  współpracy z domem rodzinnym uczniów, przedszkolami i innymi instytucjami wspierającymi ucznia

6)    Dążenie do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychicznego ucznia

7)    Eliminowanie wad postawy poprzez zajęcia wychowania fizycznego, sport, gimnastykę korekcyjną

                                                                          § 11

 Zadania dydaktyczne będą realizowane poprzez:

1)    stwarzanie sytuacji sprzyjającej pozytywnemu nastawieniu do nauki szkolnej.

2)    właściwy dobór programów nauczania i podręczników szkolnych.

3)    zapewnienie uczniom dostępu do biblioteki szkolnej i środków dydaktycznych.

4)    tworzenie bazy dydaktycznej do nauczania poszczególnych przedmiotów.

5)    prowadzenie zajęć lekcyjnych metodami aktywizującymi ucznia w procesie nauczania.

6)    stwarzanie sytuacji umożliwiających uczniom wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w praktycznym działaniu.

7)    przygotowanie zestawu szkolnych sprawdzianów wiedzy i umiejętności dostosowanych do możliwości uczniów.

8)    wspomaganie rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów.

9)    podejmowanie działań mających na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia stosownie do jego potrzeb i możliwości

§12

Zadania wychowawcze będą realizowane poprzez:

1)    realizację ustalonych tematów na godzinach wychowawczych.

2)    właściwy przykład nauczyciela wychowawcy.

3)    realizację zadań wychowawczych w trakcie procesu nauczania poprzez wykorzystanie odpowiednich treści i sytuacji lekcyjnych.

4)    organizację apeli tematycznych.

5)    organizację apeli związanych z uroczystościami szkolnymi i świętami narodowymi.

6)    stałe działania związane promowaniem wartości i idei patrona szkoły

7)    uczestnictwo uczniów w życiu szkoły poprzez akademie, zajęcia pozalekcyjne.

§13

Zadania opiekuńcze oraz dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy będą realizowane poprzez:

1)     zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole

2)     kontrolę obiektów należących do szkoły, ich remonty i modernizację

3)     dyżury nauczycieli w czasie przerw, zgodnie z przyjętym harmonogramem

4)     zapewnienie nadzoru pedagogicznego na wszystkich odbywających się w   

 szkole zajęciach

5)     rozpoznawanie problemów , samodoskonalenie pracowników szkoły w

 zakresie ochrony uczniów przed przejawami patologii społecznych,  

 uzależnień i przemocy

6)      stały kontakt z rodzicami mający na celu rozpoznania sytuacji domowej       ucznia i udzielanie mu właściwej pomocy.

7)     zapewnienie odpowiedniej ilości opiekunów oraz zapewnienie odpowiedniej organizacji według stosownych przepisów podczas  imprez, wycieczek poza terenem szkoły z uwzględnieniem wieku, stopnia rozwoju psychofizycznego, stanu zdrowia, oraz  specyfiki imprez i wycieczek, a także warunków w jakich będą się odbywać

8)    zapoznanie pracowników poprzez szkolenia wstępne i okresowe z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy

9)    edukację uczniów dotyczącą zasad bezpieczeństwa i ruchu drogowego

10)  dostosowanie wyposażenia pomieszczeń do zasad ergonomii

11)  zapewnienie opieki świetlicowej dla dzieci dowożonych do szkoły

12)  umożliwienie działania na terenie szkoły gabinetu pielęgniarki

13)  zapewnienie uczniom warunków do spożycia drugiego śniadania oraz dla  chętnych ciepłego posiłku w świetlicy szkolnej

14)  utrzymanie świetlicy( stołówki), zaplecza kuchennego i urządzeń sanitarnych w stałej czystości i pełnej sprawności

15)  równomierne obciążenie zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia z zachowaniem zasady ich różnorodności oraz niełączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne z tego samego przedmioty, chyba że  specyfik przedmiotu dopuszcza taką możliwość

16)  propagowanie zdrowego stylu życia i dbania o higienę osobistą.

                                                   § 14

Zadania zespołów nauczycielskich.

1)    nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół nauczycielski, którego zadaniem jest:

- ustalenie zestawu programów.

- modyfikowanie programu.

- monitorowanie podstawy programowej

- dobór podręczników.

- opracowanie i realizacja tematyki samokształceniowej.

- decydowanie o formach kontroli zdobytych wiadomości i

  umiejętności.

- ustalenie sposobu realizacji ścieżek edukacyjnych.

2)    Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

             §15

  1. Szkoła funkcjonuje w oparciu o :

1)     Program Wychowawczy Szkoły, którego aktualizacje dokonywane są każdego roku

2)     Program Profilaktyki Szkolnej dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i środowiska

3)     Wewnątrzszkolny System Oceniania ,

4)     Szkolny Zestaw Programów nauczania oraz Szkolny Zestaw Podręczników

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  III

 

ORGANY SZKOŁY

               §16

                 Organami szkoły są:

  1. Dyrektor Szkoły
  2. Rada Pedagogiczna
  3. Samorząd Uczniowski
  4. Rada Rodziców

                                                               §17

     Dyrektor szkoły

 

  1. Kompetencje dyrektora:

1)    kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

2)    sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3)    sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

4)    realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,

5)    wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych,

6)     ma możliwość skreślenia ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej

7)     jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami i decyduje w sprawach:

- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników  

  szkoły,

                              - przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych

                                nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

                               - występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady

                                 Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych

                                 wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników

                                 szkoły,

8)    w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim,

9)    wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. Decyzja Dyrektora jest ostateczna.

  1. Dyrektor Szkoły dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz rozstrzyga spory zaistniałe na terenie szkoły z zachowaniem prawa i dobra publicznego a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły
  2. Ocenia pracę nauczycieli, a także zatwierdza plany rozwoju zawodowego nauczycieli oraz dokonuje oceny ich dorobku zawodowego
  3. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych

§18

Rada Pedagogiczna

  1.  Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. 2.      W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Szkoły  i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. 
  3. 3.    W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej
  4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły
  5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady.
  6. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków
  7. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
  8. 8.    Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły
  9. 9.    Szczegółowe zasady działania, prawa i obowiązki określa Regulamin Rady Pedagogicznej

 

§19

 

Samorząd Uczniowski

  1.  W szkole  działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”
  2.  Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły
  3.  Zasady wybierania i działania organów samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  4.  Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły
  5. Organami Samorządu Uczniowskiego są:

1)     Walne Zebranie Uczniów

2)    Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego

3)    Rada Samorządu Uczniowskiego

4)    Sekcje Samorządu Uczniowskiego

  1. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i podstawowych praw uczniów, takich jak:
    1)   prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem  

      i stawianymi wymaganiami,
2)   prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3)  prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie

     właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i

     zaspokajania  własnych zainteresowań,
4)  prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5)  prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz 

     rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami

     organizacyjnymi,  w porozumieniu z Dyrektorem,
6)  prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

  1. 7.    Szczegółowe prawa i obowiązki określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego

§20

Rada Rodziców

  1. W szkole działa Rada Rodziców
  2. Rada Rodziców uchwala swój Regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły
  3. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez rodziców uczniów każdego oddziału.
  4. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły
  5.  Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem należy:
    1) zaopiniowanie:


        - programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i   

         

          działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów,

         

           realizowanego przez nauczycieli

                    - programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych

                      uczniów  oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie  

                      treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów,

                      nauczycieli i rodziców;

                     - Szkolnego Zestawu Programów Nauczania oraz Szkolnego Zestawu

                       Podręczników

2)opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności

                 kształcenia lub  wychowania szkoły opiniowanie projektu planu

                  finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

  1. W celu wspierania działalności statutowej szkoły , Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.
  2. 7.    Szczegółowe prawa i obowiązki Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

§21

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
  2. W szkole istnieje również oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego

 

                                                     § 21 a

Oddział wychowania przedszkolnego

 

  1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 wychowanków.
  3. Do oddziału przedszkolnego mogą uczęszczać dzieci 6 –letnie objęte obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym  i dzieci 5 – letnie, których rodzice deklarują uczęszczanie dziecka do oddziału przedszkolnego zamieszkałe w obwodzie szkoły.
  4. Jeżeli w oddziale są wolne miejsca, dyrektor szkoły może na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów), przyjąć dzieci spoza obwodu szkoły.
  5.  Oddział przedszkolny funkcjonuje 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku.
  6. Dzienny czas pracy ustalany jest corocznie w planie  tygodniowym średnio 5 godzin dziennie zajęć obowiązkowych.
  7. Godzina zajęć obowiązkowych trwa 60 minut.
  8. Na życzenie rodziców (opiekunów prawnych) szkoła  może organizować inne zajęcia dodatkowe za pełną odpłatnością przy minimum 60 % osobowej grupie.
  9.  Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalany przez wychowawcę.

10.  Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora szkoły.

11.  Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.

12.  Do realizacji celów statutowych oddział przedszkolny posiada odpowiednie pomieszczenie.

13.  Oddział przedszkolny realizuje program wychowania przedszkolnego zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Podstawę programową wychowania przedszkolnego regulują odrębne przepisy.

14.  Szkoła sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości, potrzeb rozwojowych oraz środowiskowych, a w szczególności:

1)    zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w 

oddziale przedszkolnym, dając im poczucie  bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,

2)    w trakcie zajęć poza budynkiem szkoły zapewnia opiekę nauczyciela 

oraz dodatkowo jedną osobę dorosłą,

3)    stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,

4)    współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc specjalistyczną ,

5)    wyjazdy zorganizowane poza teren placówki regulują odrębne przepisy.

15.  Dzieci są przyprowadzane i odbierane przez rodziców lub prawnych

opiekunów.

16.  Dzieci mogą być również odbierane przez inne osoby zapewniające

bezpieczeństwo dziecku upoważnione pisemnie przez rodziców lub prawnych opiekunów.

17.  W sytuacjach wyjątkowych, których nie można przewidzieć (np. złe warunki

atmosferyczne, awarie pojazdów, inne zdarzenia losowe), rodzice lub prawni opiekunowie mogą wskazać telefonicznie osobę odbierającą ich dziecko, która musi okazać dowód tożsamości.

18.  Dzieci nie wydaje się osobom, co do których istnieje podejrzenie, że są pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. W takich przypadkach szkoła prosi o interwencję służby porządkowe.

19.  Dziecko w oddziale przedszkolnym ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, przepisów oświatowych oraz niniejszego statutu, a w szczególności:

1)    właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i 

dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny umysłowej,

2)    szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego

traktowania,

3)    ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej

4)    poszanowania jego godności osobistej,

5)     poszanowania jego własności,

6)    partnerskiej rozmowy na każdy temat,

7)    akceptacji jego osoby,

8)    doświadczania konsekwencji własnego zachowania.

 20. Wychowanek ma obowiązek:

         1)  zgłaszać niedyspozycje zdrowotne,

          2) nie przeszkadzać innym w zabawie,

          3) po zakończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy,

          4) dzielić się z rówieśnikami atrakcyjnymi zabawkami,

          5) szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów,

          6) zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy,

          7) nie przeszkadzać odpoczywającym dzieciom,

          8) nie oddalać się od grupy.

        21. Rodzice dziecka mają prawa i obowiązki określone we wcześniejszych

              paragrafach rozdziału VII

                                 

                                                       §22

  1.  Rekrutacja uczniów do szkoły odbywa się na podstawie zatwierdzonych obwodów szkolnych. O przynależności dziecka do obwodu szkolnego decyduje miejsce stałego zameldowania jego rodziców. Dyrektor szkoły w uzasadnionych przypadkach ma prawo przyjąć dziecko z innego obwodu szkolnego, jeśli są wolne miejsca.
  2. W doborze uczniów do oddziałów tego samego rocznika obowiązuje zasada równowagi ilościowej dzieci
  3. Decyzją Dyrektora Szkoły, w uzasadnionych przypadkach, na prośbę wychowawcy lub rodziców( prawnych opiekunów) można przenieść ucznia do innego oddziału

                                                                      §23

  1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Przerwy między lekcjami wynoszą 5,10, 15 minut.
  3. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć oraz uwzględnia harmonogram swoich dyżurów
  4.  Zajęcia rozpoczynają się o godz. 7.30 a kończą o 16.10
  5. Uczniów obowiązuje pięciodniowy tydzień nauki.
  6. Dopuszcza się prowadzenie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych w formie wycieczek, obozów i wyjazdów, których organizację regulują odrębne regulaminy

§ 24

  1.  Uczniowie w szkole podzieleni są na oddziały o liczebności 12-30 uczniów.
  1. O liczebności oddziałów decyduje zachowanie normatywu powierzchni zajęć szkolnych, który wynosi 2,50 m2 w klasie szkolnej na jednego ucznia.
  2. Oddział jest dzielony na grupy w czasie zajęć z:

1)    języków obcych, informatyki przy liczebności oddziałów powyżej 26 osób,

2)    gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej - liczebność grupy wynosić ma do12 osób,

3)    z zajęć W-F w klasach IV-VI liczebność grup powinna wynosić od 12-26 osób.

  1. Przy oddziałach liczących mniej niż 26 osoby podział na grupy na zajęciach można dokonać za zgodą organu prowadzącego.

§25

  1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
  2. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania. Arkusze organizacji szkoły składa się do 30 kwietnia każdego roku, a zatwierdza go organ prowadzący szkołę
  3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

 

                                          

 

 

                                             

                                               § 25 a

      1.Program wychowania przedszkolnego oraz Program nauczania ogólnego dopuszcza do                        użytku dyrektor szkoły podstawowej, na wniosek nauczyciela lub nauczycieli.

     2. Wniosek nauczyciel lub grupa nauczycieli składa do dyrektora szkoły do dnia 10 czerwca

      3. Do 15 czerwca dyrektor przedstawia do publicznej wiadomości szkolny zestaw programów nauczania oraz szkolny zestaw podręczników na następny rok szkolny, po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Rodziców

 

§ 26

  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca, który dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy powinien opiekować się oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego, w wyjątkowych sytuacjach  za zgodą Dyrektora Szkoły dopuszcza się zmianę wychowawcy w trakcie etapu edukacyjnego
  2. Zadaniem wychowawcy jest:

1)     tworzenie warunków wspomagających rozwój, kształcenie i przygotowanie ucznia do pełnienia różnych w dorosłym życiu

2)    organizowanie zajęć zespołu klasowego, kształtowanie atmosfery dobrej pracy, życzliwości, koleżeństwa i przyjaźni wśród uczniów,

3)    inicjowanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce, otaczanie opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej oraz organizowanie niezbędną pomoc w tym zakresie,

4)    systematyczne informowanie uczniów o postępach w nauce, trudnościach rozwojowych i zachowaniu uczniów na terenie szkoły oraz organizowanie wzajemnych kontaktów  między rodzicami i nauczycielami i dyrekcją szkoły,

5)     sprawowanie indywidualnej opieki wychowawczej

6)     dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów

7)     inicjowanie samorządnej działalności uczniów poprzez stwarzanie dogodnych warunków do statutowej działalności organizacji uczniowskich i młodzieżowych oraz sprawowanie opieki nad samorządem klasowym,

8)    prowadzenie działań integrujących oddział

9)     prowadzenie zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych ( w oddziałach 4-6) zgodnych z planem pracy szkoły

10) dokonywanie oceny zachowania uczniów

              11) współdziałanie z innymi nauczycielami prowadzącymi zajęcia w klasie

              12) utrzymywanie kontaktu z rodzicami i przekazywanie im niezbędnych  

                      informacji dotyczących ucznia, życia oddziału i szkoły

              13) systematyczne oddziaływanie na wychowanków, w celu ukształtowania  

                     ich poczucia odpowiedzialności za własne czyny, wyrabianie

                     pożądanych postaw moralnych i obywatelskich nacechowanych

                     zdolnością dostrzegania i rozwiązywania problemów środowiska,

              14) wyrabianie u uczniów trwałych nawyków uczestnictwa w życiu szkoły i 

                     zajęciach pozalekcyjnych,

              15) czuwanie  nad realizacją obowiązku szkolnego,

              16) prowadzenie określonej przepisami dokumentacji pracy dydaktyczno-  

                     wychowawczej w oddziale

17)  rozpoznawanie środowiska wychowawczego ucznia,

18) współdziałanie z pedagogiem szkolnym i poradnią ppp

19) prowadzenie teczki wychowawcy, która powinna zawierać: opinie ppp,

                notatki z rozmów z rodzicami,  usprawiedliwienia, zwolnienia z w.f, 

                protokoły z zebrań z rodzicami, zgody na pomoc psychologiczno-  

                pedagogiczną, na zajęcia z wdż, na wycieczki i  imprezy, plan pracy  

                wychowawczej, karty wycieczek i imprez, inne dokumenty   wymagane

                przez dyrekcję szkoły

 

§27

 

NAUCZANIE RELIGII

 

  1. Zasady oceniania z religii regulują przepisy zawarte w Rozporządzeniu MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r.
  2. Lekcje religii, będące przedmiotem nieobowiązkowym są prowadzone dla uczniów, których rodzice to deklarują. Deklaracja nie musi by ponawiana w kolejnym roku szkolnym, może być natomiast zmieniona
  3.  Uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo- wychowawczymi w świetlicy szkolnej
  4. Nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne
  5. Nauczyciela religii zatrudnia Dyrektor Szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościoła w przypadku innych wyznań
  6. Nauczyciel religii wchodzi w skład Rady Pedagogicznej,
  7.  Dyrektor Szkoły może powierzyć nauczycielowi religii obowiązki wychowawcy klasy, za jego zgodą
  8. Nauczyciel religii ma prawo do organizowania  spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z Dyrektorem Szkoły termin i miejsce planowanego spotkania
  9. Nauczyciel religii ma obowiązek dokumentowania przebiegu nauczania zgodnie z obowiązującymi w szkole przepisami

10. Nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo

11. Ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolny i wpływa na wysokość średniej ocen ucznia oraz promocję do następnej klasy

12. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi Dyrektor Szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego

 

 

 

 

                                                                      §27a

 

       1.W szkole po zajęciach dydaktycznych organizowane są zajęcia dodatkowe dla 

          uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych.

  1. Nauczyciele na podstawie ankiet, rozmów z uczniami, z rodzicami przedstawiają programy zajęć dodatkowych

 

 

 

                                                                      §28

 

                                                              BIBLOTEKA

 

W szkole nie ma biblioteki szkolnej, działa tylko oddział Biblioteki Publicznej w Mosinie, która umożliwia korzystanie ze zbiorów zarówno uczniom szkoły , jak i dorosłym mieszkańcom wsi Rogalinek i okolic

 

                                                                        §29

                                         ŚWIETLICA SZKOLNA

  1. 1.    Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki związane z dojazdem do domu oraz dla uczniów klas I-III , których rodzice zgłoszą chęć zapisu dziecka jest zorganizowana świetlica szkolna.
  2. 2.    Zajęcia opiekuńcze prowadzi jeden wychowawca zgodnie z deklarowanym charakterem zajęć. Tematyka zajęć odnotowana jest w dzienniku zajęć opiekuńczych
  3. 3.    Świetlica może być czynna po zajęciach dydaktycznych, w niej prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy powinna liczyć co najmniej 25 uczniów.
  4. 4.    Szkoła zapewnia uczniom za odpłatnością możliwość picia ciepłego napoju oraz spożycie jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej.
  5. 5.    Uczniowie, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia mogą być częściowo lub całkowicie zwolnieni z opłat. Opłaty tym dzieciom refunduje OPS w Mosinie
  6. 6.    Szczegółowy zakres działania świetlicy określa Regulamin świetlicy

 

                                                               §30

 

PEDAGOG SZKOLNY I POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA

 

  1. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana w szczególności w formie:

1)    zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla uczniów, którzy mają znaczne 

opóźnienia w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu zajęć edukacyjnych, liczba uczestników powinna wynosi od 4 do 8

2)    zajęć specjalistyczno- kompensacyjnych dla uczniów u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 2 do 5

3)    logopedycznych zajęć dla uczniów z zaburzeniami mowy

4)    innych zajęć o charakterze terapeutycznym

  1. Udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych i zajęciach specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień dydaktycznych lub złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy
  2. Do zorganizowania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny

10. Do zadań pedagoga należy:

1)        współpraca z wychowawcami klas;

2)  analizowanie niepowodzeń szkolnych;

3)  określanie form i sposobów udzielania wsparcia uczniom zdolnym;

4)  czuwanie nad realizacja działań wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły;

5)  koordynacja działań na rzecz zorganizowania opieki i pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

11.  Pedagog szkolny ma obowiązek współdziałania z poradnią  psychologiczno- pedagogiczną oraz innymi  instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom poprzez:

1)    zgłaszania dzieci mających kłopoty w nauce i poprawnym zachowaniu;

2)    nadzór nad realizacją zaleceń poradni;

3)    wspieranie rozwoju dzieci uzdolnionych;

4)    zgłaszanie uczniów wymagających pomocy i wsparcia;

5)    pedagogizację rodziców;

6)    pomoc rodzicom niezaradnym życiowo;

12. Pedagog zwraca szczególną uwagę na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji Praw Dziecka

13. Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga określa Dyrektor Szkoły

14. Do zadań nauczyciela logopedy należy:

1)    praca nad bogaceniem słownictwa dziecka (biernego i czynnego).

2)    praca nad korygowaniem wad wymowy (zaburzeń artykulacyjnych):

- ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (języka, warg,  

  podniebienia, żuchwy),

                 - ćwiczenia słuchowe,

                 - ćwiczenia polegające na ustawianiu narządów mowy dla uzyskania

                   prawidłowego brzmienia,

                 - ćwiczenia usprawniające wymowę ćwiczonych głosek w izolacji, w  

                   sylabach, w wyrazie, zdaniu, w mowie potocznej,

3)    psychoterapia przy zaburzonej osobowości (relaks, trening autogeniczny).

4)    praca nad stymulacją świadomości językowej między innymi kształcenie form gramatycznych.

5)    współpraca z domem dziecka, wychowawcami i innymi specjalistami np. psychologiem, ortodontą.

6)    badanie zaburzeń mowy poprzez wywiad z wychowawcą lub rodzicami, badanie mowy (podstawowe) , badania uzupełniające (budowa i funkcjonowanie narządów mowy oraz słuchu ,dodatkowe -ortodontyczne, neurologiczne).

        

 

          ROZDZIAŁ V

                    §31

OBOWIĄZEK SZKOLNY

  1. Do szkoły podstawowej uczęszczają uczniowie od 7 do 12 roku życia, począwszy od roku szkolnego 2009/2010 do 2011/2012 do klasy pierwszej mogą być przyjmowani uczniowie w wieku 6 lat, jeśli rodzić lub prawny opiekun wyrazi na to zgodę.
  2. Przed rozpoczęciem nauki w szkole dziecko musi odbyć roczne przygotowanie w zakresie wychowania przedszkolnego ( tzw. klasa zerowa)
  3. Na wniosek rodziców naukę w Szkole Podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki w oddziale przedszkolnym.
  4. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  5. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz za zgodą rodziców.
  6. Na wniosek rodziców Dyrektor, w którym obwodzie mieszka dziecko, może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określić jego warunki. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas szkoły podstawowej lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez tę szkołę.                                                   

            §32

                                               PRAWA UCZNIA

  1. 1.    Uczeń ma prawo do znajomości swoich praw

1)      ma prawo wiedzieć, jakie prawa mu przysługują i jakie środki może wykorzystać, gdy te prawa zostaną naruszone

2)      na władzach szkoły spoczywa obowiązek umożliwienia uczniowi zapoznania się ze Statutem Szkoły

3)      każdy uczeń jest równy wobec prawa

  1. 2.    Uczeń ma prawo do nauki

1)    zgodnie z Konstytucją RP uczeń ma prawo do bezpłatnej nauki i jest ona  

  obowiązkowa do 18 roku życia

2)       uczeń ma prawo do swobodnego dostępu na zajęcia odbywające się w szkole

3)       uczeń ma prawo do korzystania ze zbiorów biblioteki

4)       uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce

5)       uczeń ma prawo do uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

6)       uczeń wybitnie uzdolniony ma prawo do indywidualnego toku lub programu nauki

7)       uczeń ma prawo do rozwijania swoich zdolności i zainteresowań na zajęciach poza lekcyjnych

  1. 3.    Uczeń ma prawo do wolności wyznania i przekonań

1)    uczeń ma prawo do uzewnętrzniania ( ujawniania) przekonań  

            religijnych i światopoglądowych

2)     uczeń ma prawo do równego traktowania niezależnie od wyznawanej

           religii, światopoglądu, przynależności kulturowych lub etnicznych

3)    . uczeń ma prawo do wolności myśli i wypowiedzi, sumienia i wyznania,

          ale jego Rodzice sprawują kontrolę nad korzystaniem z tej wolności

4)    uczeń ma prawo do nauki religii w szkole na podstawie deklaracji

rodziców

5)    uczeń ma prawo do uczestniczenia w obrzędach religijnych, ale nikt nie może go do tego zmusza, ani zakazywać

  1. 4.    Uczeń ma prawo do wolności wypowiedzi, wyrażania poglądów i opinii

1)    wolność wypowiadania poglądów przysługuje każdemu uczniowi

2)    poglądy i opinie kontrowersyjne lub niezgodne z poglądami nauczyciela nie mogą mieć wpływu na ocenę

3)    uczeń ma prawo do swobodnej wypowiedzi, prawo to zawiera swobodę poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji w dowolnej formie

4)    uczeń ma prawo , o ile to nie narusza dobra innych osób, do kontrowersyjnych poglądów i opinii niezgodnych z kanonem nauczania, co nie zwalnia go jednocześnie od znajomości treści przewidzianych materiałem nauczania

5)    uczeń ma prawo do przedstawiania swojego stanowiska, gdy zapadają decyzje dotyczące uczniów

6)    uczniowie maja prawo do przedstawiania Dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły

7)    Samorząd Uczniowski ma prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej i wyboru opiekuna samorządu

  1. Uczeń ma prawo do informacji

1)    uczeń ma dostęp do wiedzy oprawach, uprawnieniach oraz procedurach odwoławczych

2)    uczeń ma prawo do znajomości programów nauczania, kryteriów oceniania i wymagań edukacyjnych

3)    uczeń ma prawo do jawnej i umotywowanej oceny

4)    uczeń ma prawo do informacji o zasadach i kryteriach oceniania, klasyfikowania i  promowania

5)    uczeń ma prawo do informacji o zasadach i kryteriach oceniania zachowania oraz możliwości odwołania się od wystawionej oceny

6)    uczeń ma prawo do informacji o warunkach przystąpienia i trybu przeprowadzenia egzaminu poprawkowego oraz zasadach poprawiania ocen

7)    uczeń ma prawo dostępu do informacji na temat życia szkolnego

  1. Uczeń ma prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej

1)    uczeń ma prawo do ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej

2)    uczeń ma prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym

3)    uczeń ma prawo do nietykalności osobistej

4)    uczeń ma prawo do poszanowania jego godności

5)    wszelkie kary, jakie stosuje się w szkole muszą wypisane w statucie szkoły i nie mogą naruszać nietykalności osobistej i godności

  1. Uczeń ma prawo do ochrony prywatności

1)    uczeń ma prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego

2)     wszelkie informacje dotyczące życia prywatnego ucznia ( sytuacji materialne, stanu zdrowia, wyniki testów psychologicznych, informacje dotyczące rodziny- wykształcenie rodziców, ewentualne problemy np. alkoholizmu, rozwód itp.) znane wychowawcy lub innym pracownikom szkoły nie mogą być rozpowszechniane

3)    publiczne komentowanie sytuacji rodzinnej, społecznej czy osobistej ucznia jest zabronione

4)    uczeń ma prawo do tajemnicy swojej korespondencji

  1. Uczeń ma prawo do ochrony zdrowia

1)    uczeń ma prawo do higienicznych warunków nauki i pobytu w szkole

2)    uczeń ma prawo do odpowiedniej temperatury w salach lekcyjnych, w przypadku braku możliwości zapewnienia minimalnej temperatury w salach lekcyjnych( +15°C) Dyrektor Szkoły zawiesza czasowo zajęcia szkolne

3)    uczeń ma prawo do odpoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy, dlatego też:

- w ciągu tygodnia mogą odbywać się najwyżej 3 sprawdziany

- na ferie nie zadaje się prac domowych

  1. Uczeń ma prawo do odpowiedniego standardu życia

1)    uczeń będący w trudnej sytuacji materialnej ma prawo do otrzymywania pomocy materialnej w postaci;

- stypendium socjalnego

- posiłków w stołówce szkolnej

- zasiłku losowego

2)    uczeń szczególnie uzdolniony może otrzymywać stypendium za wyniki w  nauce

10. Uczeń ma prawo do swobodnego zrzeszania się

1)    uczeń może należeć do organizacji i stowarzyszeń działających na   

        terenie szkoły

2)    uczeń ma prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność w

       samorządzie klasowym i szkolnym

3)    przynależność ucznia do organizacji i stowarzyszeń poza szkolnych

        jest sprawą prywatną ucznia i jego rodziców

11. Uczeń ma prawa proceduralne:

uczeń i jego rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od

       decyzji  organów szkoły lub nałożonej kary zgodnie z procedurami  

       zawartymi w Statucie Szkoły

12. W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń i jego rodzice mają prawo do odwołania się do Dyrektora Szkoły, Kuratora Oświaty bądź Rzecznika Praw Dziecka

 

 

 

 

 

 

 

§32

 

OBOWIĄZKI UCZNIA

  1. Uczeń ma obowiązek:

1)    przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły oraz przepisów zawartych w regulaminach szkolnych

2)    zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.

3)    wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę oraz rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności.

4)    systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych.

5)    uczęszczania w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych i wyrównawczych.

6)    postępowania zgodnego z dobrem szkolnej społeczności.

7)    dbania o honor i tradycję szkoły oraz współtworzenie jej autorytetu.

8)    godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią.

9)    dbania o piękno mowy ojczystej.

10) właściwego zachowania wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz uczniów 

11) podporządkowania się zarządzaniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, nauczycielom oraz ustaleniom samorządu klasowego lub szkolnego.

12) przestrzegania zasad współżycia społecznego:

- uczeń okazuje szacunek dorosłym i kolegom,

- przeciwstawia się przejawom wulgaryzmu i brutalności,

- szanuje poglądy i przekonania innych,

- szanuje godność i wolność drugiego człowieka,

- zachowuje tajemnice korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych

  powierzonych w zaufaniu chyba, że szkodziłby ogółowi, zdrowiu czy życiu

13)  dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów:

- uczeń nie pali tytoniu i nie pije alkoholu,

- nie używa narkotyków ani innych środków odurzających,

-  uczeń przeciwstawia się zachowaniom agresywnym i uwłaczającym  

  godności człowieka

- jest czysty i schludny.

14) troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd wewnątrz i na       zewnątrz.

- za zniszczone mienie szkoły uczeń ponosi odpowiedzialność materialną -      rodzice naprawiają zniszczone pomoce i urządzenia, lub pokrywają koszty napraw

15)  usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie  później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności

  1. Uczeń dojeżdżający do szkoły i korzystający z autobusów szkolnych jest zobowiązany do stosowania się do zaleceń opiekuna i kierowcy autobusu
  2. Postanowienia Statutu szkoły oraz regulaminy obowiązują uczniów również na wycieczkach szkolnych , Zielonych Szkołach itp.
  3. Zabrania się uczniom:

1)    wychodzenia poza teren szkoły podczas pobytu w szkole

2)    używania telefonu komórkowego podczas lekcji

3)    fotografowania oraz filmowania na terenie szkoły bez zgody nauczyciela lub dyrekcji szkoły

4)    noszenia niewłaściwego stroju

5)    stosowania makijażu

  1. W szkole obowiązuje uczniów strój  w postaci kamizelki dżinsowej z logo szkoły noszony codziennie i odświętny ( dziewczęta : biała bluzka, ciemna spódnica; chłopcy biała koszula, ciemne spodnie) noszony podczas:

1) uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału

2) reprezentowania szkoły podczas uroczystości poza szkolnych

3) sprawdzianu oddziałów VI

4) innych okazji i okoliczności z polecenia wychowawcy, innych

       nauczycieli czy  dyrekcji szkoły

 

§ 33

 

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA, KARY

  1. Uczeń Szkoły Podstawowej może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:

1)   rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,

2)    wzorową postawę,

3)    wybitne osiągnięcia,

4)     wrażliwość na krzywdę i pomoc potrzebującym,

5)    dzielność i odwagę.

  1. Nagrody przyznaje Dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
  2. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów szkoły podstawowej:

1)   pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,

2)   pochwała Dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,

3)   dyplom i odznaka Wzorowego Ucznia

4)    nagrody rzeczowe,

5)    wpis do „Złotej Księgi”

6)    list pochwalny do rodziców

7)    świadectwo z wyróżnieniem

  1. Nagrody finansowane są  przez Radę Rodziców.
  2. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
  3. Ustala się następujące rodzaje kar:

1)    rozmowa wychowawcza

2)    upomnienie wychowawcy wobec klasy,

3)    upomnienie Dyrektora,

4)    upomnienie Dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,

5)    pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu  

ucznia,

6)    przeniesienie ucznia do równorzędnej klasy

7)    zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych.

8)    powiadomienie sądu dla nieletnich

 

  1. Przeniesienie ucznia do równorzędnej klasy odbywa się za zgodą jego rodziców, na pisemny wniosek wychowawcy klasy złożony do dyrektora szkoły
  2. Szkoła powiadamia sąd dla nieletnich, gdy:

 

        1)  uczeń zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny

        2)  swoim postępowaniem zagraża zdrowiu i życiu innych uczniów

        3) dopuszcza się czynów łamiących prawo np. kradzieże, wymuszenia,   

              zastraszenia, rozprowadzanie narkotyków

        4)  stosowane środki zaradcze nie przynoszą rezultatów

  1. Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę z zachowania.

10. Stosowane kary nie mogą naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia

11. Uczeń i jego rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od wymierzonej kary zgodnie z procedurą odwoławczą zawartą w Statucie.

ROZDZIAŁ  VI

PRACOWNICY SZKOŁY

§ 34

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych
    i obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
  3. W Szkole Podstawowej tworzy się następujące stanowiska obsługi:

1)    sekretarka,

 

2)    sprzątaczka,

 

3)    konserwator,

 

4)    woźna

 

5)    księgowa

      4.W Szkole Podstawowej tworzy się następujące stanowiska pedagogiczne:

               1) nauczyciel wychowania przedszkolnego

               2)  nauczyciel nauczania zintegrowanego I-III

               3)  nauczyciel do nauczania przedmiotów : języka polskiego, języka 

          angielskiego, historii, przyrody, matematyki, plastyki, muzyki, 

          informatyki, wychowania fizycznego i religii

- pedagog

 

-logopeda

 

-wychowawca w świetlicy

5. Zadaniem nauczyciela jest:

1)  sprawowanie opieki nad uczniami podczas lekcji, zajęć nadobowiązkowych, a także pozalekcyjnych odbywających się na terenie szkoły

2)  nadzór nad zadaniami związanymi z procesem nauczania odbywającym się poza terenem szkoły

3)  tworzenie zespołów wychowawczych, przedmiotowych lub  problemowych

4)  nadzór nad wycieczkami organizowanymi przez szkołę wspólnie z wychowawcami

5)  pełnienie dyżurów podczas przerw zgodnie z regulaminem i planem dyżurów

6)  przestrzeganie zasad bhp obowiązujących w szkole

7)  udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych

8)  rozpoznawanie potrzeb ucznia, poznanie jego warunków rodzinnych, analiza dokumentacji szkolnej i obserwacja  środowiska klasowego

9)  współpraca z wychowawcą i rodzicami

10)  doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie

      poziomu wiedzy

11)  przygotowanie planów wynikowych nauczania w terminie wyznaczonym przez dyrektora i zgodnych z aktualną podstawą programową

12)  udział w zalecanych formach dokształcania i samokształceniu

13)  realizacja przyjętych planów wynikowych i podstawy programowej

14)  kształtowanie postawy moralnej uczniów

  1. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza Dyrektor, dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
  2.  Kodeks Pracy  i Karat Nauczyciela określa prawa i obowiązki pracowników Szkoły i pracodawcy –Dyrektora Szkoły
  3. Za zgodą Organu Prowadzącego i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej Dyrektor Szkoły – w przypadku gdy jest więcej niż 12 oddziałów – tworzy stanowisko wicedyrektora szkoły

10. Uprawnienia wicedyrektora szkoły

1)     wicedyrektor podczas nieobecności w pracy dyrektora szkoły  przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:

- podejmuje decyzje w sprawach pilnych

- podpisuje dokumenty w zastępstwie lub z upoważnienia dyrektora,  

  używając własnej pieczątki

- współdziała na bieżąco z organem prowadzącym szkołę, związkami  

  zawodowymi oraz innymi instytucjami

- kieruje pracą sekretariatu i personelu obsługi

2)     wicedyrektor ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem ”wicedyrektor szkoły” oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji

3)     hospituje nauczycieli, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego, dokonuje analizy i oceny ich pracy

4)     ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli

5)     ma prawo rozliczać nauczycieli z zadań dydaktycznych, wychowawczych i  opiekuńczych oraz przestrzegania zasad bhp

 

11. Obowiązki wicedyrektora szkoły:

1)        bierze udział w planowaniu pracy dydaktyczno - wychowawczej szkoły

2)        tworzy dokumenty organizacyjne tj. szkolne zestawy programów nauczania, zestaw podręczników, wewnątrzszkolny system oceniania,

3)     pełni nadzór pedagogiczny nad realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zgodnie z planem nadzoru  pedagogicznego

4)     dba o dyscyplinę pracy nauczycieli i uczniów, wypracowuje nowe metody w  celu jej poprawienia

5)     organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli, prowadzi ich właściwą   dokumentację,

6)     rozlicza nadgodziny

7)     systematycznie kontroluje prowadzenie dokumentacji szkolnej: dzienniki  lekcyjne, zajęć wyrównawczych, zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen,

8)     nadzoruje wygląd estetyczny na zewnątrz szkoły i wystrój korytarzy szkolnych

9)     inspiruje i organizuje całokształt pracy wychowawców, czuwa nad prowadzeniem przez nich dokumentacji, sprawuje szczególną opiekę nad młodymi wychowawcami

10)  sprawuje nadzór nad zajęciami pozalekcyjnymi

11)  nadzoruje pracę samorządu szkolnego

12)  sprawuje nadzór nad imprezami odbywającymi się na terenie Szkoły

13)  nadzoruje funkcjonowanie, organizuje wystąpienia, czuwa nad    regulaminowymi zachowaniami pocztu sztandarowego

14)  współdziała z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie przygotowania sprawdzianu klas VI, wspomaga dyrektora szkoły  w organizacji sprawdzianu

15)  nadzoruje realizację zamierzeń dydaktycznych, programu   wychowawczego, szkolnego programu profilaktycznego, kontroluje realizacją zadań

16)  wykonuję inne prace zlecone przez dyrektora szkoły

 

 

12. Wicedyrektor odpowiada :

1)   podczas nieobecności w pracy dyrektora szkoły  jednoosobowo  za całokształt   pracy szkoły

2)   przed dyrektorem szkoły za pełną i terminową realizację  powierzonych  zadań, a w szczególności:

- zapewnienie uczniom podczas pobytu w szkole i na jej terenie opieki  

  pedagogicznej w celu zapewnienia ciągłości nauczania i zapobiegania

  nieszczęśliwym wypadkom

- zachowania przez nauczycieli, uczniów i rodziców oraz innych

  pracowników szkoły ładu i porządku wewnątrz budynku i wokół niego

- pełną realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

  przez nauczycieli i wychowawców i prawidłowe prowadzenie

  dokumentacji szkolnej

- przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów dyscypliny pracy i nauki

- odpowiada materialnie za powierzone mienie

 

                  ROZDZIAŁ VII

RODZICE

§ 35

  1. Rodzice  i nauczyciele współpracują ze sobą w zakresie nauczania, wychowania, profilaktyki i opieki nad uczniami.
  2. Rodzice mają prawo:

1)    zapoznania się z Programem Szkoły, a w szczególności z Programem Wychowawczym, Profilaktyki i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

2)    rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania, postępów w nauce, przyczyn trudności.

3)    uzyskania porad w zakresie dalszego kształcenia swoich dzieci.

4)    wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu, poprzez dyrektora szkoły opinii na tematy pracy szkoły.

5)    wnioskowania o odroczenie obowiązku szkolnego dziecka.

6)    wnioskowanie o realizację przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą.

7)    wnioskowanie o zmianę wychowawcy klasy dziecka.

8)    wyboru dla dziecka innej szkoły, w której spełnia ono obowiązek szkolny.

9)    zrzeszania się w Radzie Rodziców

10) zwrócić się z różnymi problemami do następujących osób:  wychowawcy klasy , pedagoga szkolnego, wicedyrektora szkoły, dyrektora szkoły

  1. Rodzice mają następujące obowiązki:

1)    w zakresie realizacji obowiązku szkolnego:

- zgłosić się w szkole celem zapisu dziecka do dnia 30 maja roku, w

   którym dziecko kończy siedem lat.

- dopilnować regularnego uczęszczania dziecka do szkoły, w razie

  nieobecności dziecka w szkole usprawiedliwić jego nieobecność

  najpóźniej do tygodnia od dnia powrotu do szkoły.

2)     w sprawach dydaktyczno-wychowawczych:

- zapewnić dziecku podstawowe podręczniki i przybory szkolne zgodnie z  

  realizowanym programem.

- dbać o codzienny wygląd i strój dziecka.

- kontaktować się z nauczycielem - wychowawcą oraz innymi  

  nauczycielami w sprawach postępów w nauce i zachowaniu ucznia.

- zapewnić dziecku warunki i miejsce i atmosferę do odrabiania zadań

   domowych i nauki.

  1. Kontakt rodzic - szkoła będą przybierać formę ustną a następnie pisemną, polegającą na wypełnieniu odpowiedniego wniosku, który rodzic otrzyma w szkole.
  2. Rodzic otrzymuje odpowiedź w formie ustnej lub pisemnej do 7 dni roboczych, względnie w przypadkach wymagających konsultacji z innymi instytucjami spoza placówki do 21 dni.

ROZDZIAŁ VIII

SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA SPORÓW,

TRYB ODWOŁAWCZY

§36

  1. Jeśli strony konfliktu nie rozwiążą problemu mogą odwoływać się według ustalonych procedur
  2. Każda ze stron ma prawo do pisemnego odwołania od decyzji do innych organów Szkoły w terminie 3 dni
  3. Każdy z organów Szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni, po uprzednim wysłuchaniu stron konfliktu
  4. Strony konfliktu otrzymują pisemną odpowiedz zawierającą informacje dotyczące ich odwołania
  5. Strony konfliktu w procedurze odwoławczej nie mogą pominą żadnego z organów szkoły wymienionych poniżej, ani też zmieniać ustanowionej kolejności odwoławczej
  6. Jeśli stroną konfliktu jest uczeń, jego procedura odwoławcza następuje kolejno do:

1)    wychowawcy klasy lub opiekuna samorządu uczniowskiego

2)    pedagoga szkolnego

3)    dyrektora szkoły

  1. Jeśli stroną konfliktu jest rodzic, jego procedura odwoławcza następuje kolejno do:

1)    wychowawcy klasy lub przewodniczącego Rady Rodziców

2)    pedagoga szkolnego

3)    dyrektora szkoły

  1. Jeśli stroną konfliktu jest nauczyciel, jego procedura odwoławcza następuje kolejno do:

1)    Rady Pedagogicznej lub komisji pojednawczej

2)    Dyrektora szkoły

  1. Ostatnią instancją odwoławczą w szkole jest dyrektor szkoły

10. Strony konfliktu maja prawo odwołać się od decyzji Dyrektora szkoły do organu Prowadzącego szkołę lub nadzoru pedagogicznego w terminie 7 dni

11. Każda ze stron ma prawo do życzliwego i podmiotowego rozpatrywania odwołania

 

ROZDZIAŁ IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§37

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami.
  2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z przepisami.

 

§38

  1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Szkoły Podstawowej jest Rada Pedagogiczna.
  1. Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały.
  2. Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

 

                                             Uchwalono  22.04.2009

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 22.04.2009
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Katarzyna Jaszczak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 stycznia 2011 14:03
Dokument wprowadzony do BIP przez: Katarzyna Jaszczak
Ilość wyświetleń: 2783
05 stycznia 2011 14:03 (Katarzyna Jaszczak) - Dodanie dokumentu.