STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ADAMA WODZICZKI
W ROGALINKU
tekst jednolity
Rogalinek, ……………..
PODSTAWY PRAWNE STATUTU SZKOŁY
SPIS TREŚCI:
Rozdział I Postanowienia ogólne
Rozdział II Cele i zadania szkoły
Rozdział III Organy szkoły
Rozdział IV Organizacja pracy szkoły
Rozdział V Obowiązek szkolny
Rozdział VI Pracownicy szkoły
Rozdział VII Rodzice
Rozdział VIII Sposoby rozwiązywania sporów. Tryb odwoławczy
Rozdział IX Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1). Ceremoniał wystąpień sztandaru i pocztu sztandarowego reguluje
Regulamin ceremoniału szkolnego i Regulamin Pocztu Sztandarowego
etap I - klasy 1 - 3 - nauczanie wczesnoszkolne
etap II - klasy 4 - 6 - nauczanie przedmiotowe
§2
§3
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 4
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a w szczególności:
1) Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 roku z późn. zmianami
2) Karty Nauczyciela 26 stycznia 1982 roku z późn. zmianami
3) Konwencji Praw Dziecka
§ 5
Nadrzędnym celem szkoły jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia, na harmonijnym realizowaniu przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności, wychowania, profilaktyki i opieki nad uczniem.
§ 6
Celem szkoły w zakresie nauczania jest:
1) Nauka poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem
2) Zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym, co najmniej kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia
3) Dochodzenie do zrozumienia , a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści
4) Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, połączonego ze zdolnością dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności
5) Przekazywania wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumowania świata, ludzi i siebie
6) Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego
7) Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej i europejskiej
§ 7
W zakresie nabywania umiejętności szkoła umożliwia uczniom:
1) Planowanie i organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większą odpowiedzialność
2) Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentowanie własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawne władanie językiem ojczystym i przygotowanie się do publicznych wystąpień
3) Efektywne działanie w zespole i pracę w grupie
4) Twórcze rozwiązywanie różnorakich problemów
5) Poszukiwanie, przodkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną
6) Rozwijanie sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań
§ 8
Praca wychowawcza szkoły powinna wspierać poczynania rodziców i zmierzać w kierunku:
1) Stworzenia warunków wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, moralnym, estetycznym i duchowym
2) Przygotowania do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości
3) Kształtowania w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów
4) Przygotowania do pełnienia określonych ról w społeczeństwie i do życia we współczesnym świecie
5) Przekazywanie uczniom umiejętności i nawyków świadomego korzystania z dorobku kultury narodowej oraz europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poruszania się w bogatym świecie ofert medialnych
6) Utrzymywania tradycji szkolnej oraz kształtowania postaw patriotycznych
7) Promowania wychowania zdrowotnego i ekologicznego poprzez działalność organizacji szkolnych oraz systematyczną pracę wychowawczą
§ 9
W zakresie profilaktyki powinnością szkoły jest:
1) Kształtowanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi i dorosłymi
2) Wykształcenie umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych
3) Uczenie zwyczajów, obyczajów, właściwych zachowań w środowisku rodzinnym w szkole i wobec obcych
4) Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
5) Wspieranie oddziaływań rodziny
6) Wyposażenie w umiejętność przewidywania zagrożeń, unikania ich, radzenia sobie z trudną sytuacją
7) Stworzenia możliwości do udoskonalania się
§ 10
W systemie opieki do zadań szkoły należy:
1) Eliminowanie i przeciwdziałanie powstawaniu zjawisk patologicznych oraz związanych z tym problemów
2) Stworzenie odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów i pracowników szkoły
3) Udzielanie pomocy dzieciom będącym w trudnej sytuacji
4) Sprawowanie nadzoru nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów
5) Utrzymywanie stałej współpracy z domem rodzinnym uczniów, przedszkolami i innymi instytucjami wspierającymi ucznia
6) Dążenie do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychicznego ucznia
7) Eliminowanie wad postawy poprzez zajęcia wychowania fizycznego, sport, gimnastykę korekcyjną
§ 11
Zadania dydaktyczne będą realizowane poprzez:
1) stwarzanie sytuacji sprzyjającej pozytywnemu nastawieniu do nauki szkolnej.
2) właściwy dobór programów nauczania i podręczników szkolnych.
3) zapewnienie uczniom dostępu do biblioteki szkolnej i środków dydaktycznych.
4) tworzenie bazy dydaktycznej do nauczania poszczególnych przedmiotów.
5) prowadzenie zajęć lekcyjnych metodami aktywizującymi ucznia w procesie nauczania.
6) stwarzanie sytuacji umożliwiających uczniom wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w praktycznym działaniu.
7) przygotowanie zestawu szkolnych sprawdzianów wiedzy i umiejętności dostosowanych do możliwości uczniów.
8) wspomaganie rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów.
9) podejmowanie działań mających na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia stosownie do jego potrzeb i możliwości
§12
Zadania wychowawcze będą realizowane poprzez:
1) realizację ustalonych tematów na godzinach wychowawczych.
2) właściwy przykład nauczyciela wychowawcy.
3) realizację zadań wychowawczych w trakcie procesu nauczania poprzez wykorzystanie odpowiednich treści i sytuacji lekcyjnych.
4) organizację apeli tematycznych.
5) organizację apeli związanych z uroczystościami szkolnymi i świętami narodowymi.
6) stałe działania związane promowaniem wartości i idei patrona szkoły
7) uczestnictwo uczniów w życiu szkoły poprzez akademie, zajęcia pozalekcyjne.
§13
Zadania opiekuńcze oraz dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy będą realizowane poprzez:
1) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole
2) kontrolę obiektów należących do szkoły, ich remonty i modernizację
3) dyżury nauczycieli w czasie przerw, zgodnie z przyjętym harmonogramem
4) zapewnienie nadzoru pedagogicznego na wszystkich odbywających się w
szkole zajęciach
5) rozpoznawanie problemów , samodoskonalenie pracowników szkoły w
zakresie ochrony uczniów przed przejawami patologii społecznych,
uzależnień i przemocy
6) stały kontakt z rodzicami mający na celu rozpoznania sytuacji domowej ucznia i udzielanie mu właściwej pomocy.
7) zapewnienie odpowiedniej ilości opiekunów oraz zapewnienie odpowiedniej organizacji według stosownych przepisów podczas imprez, wycieczek poza terenem szkoły z uwzględnieniem wieku, stopnia rozwoju psychofizycznego, stanu zdrowia, oraz specyfiki imprez i wycieczek, a także warunków w jakich będą się odbywać
8) zapoznanie pracowników poprzez szkolenia wstępne i okresowe z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
9) edukację uczniów dotyczącą zasad bezpieczeństwa i ruchu drogowego
10) dostosowanie wyposażenia pomieszczeń do zasad ergonomii
11) zapewnienie opieki świetlicowej dla dzieci dowożonych do szkoły
12) umożliwienie działania na terenie szkoły gabinetu pielęgniarki
13) zapewnienie uczniom warunków do spożycia drugiego śniadania oraz dla chętnych ciepłego posiłku w świetlicy szkolnej
14) utrzymanie świetlicy( stołówki), zaplecza kuchennego i urządzeń sanitarnych w stałej czystości i pełnej sprawności
15) równomierne obciążenie zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia z zachowaniem zasady ich różnorodności oraz niełączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne z tego samego przedmioty, chyba że specyfik przedmiotu dopuszcza taką możliwość
16) propagowanie zdrowego stylu życia i dbania o higienę osobistą.
§ 14
Zadania zespołów nauczycielskich.
1) nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół nauczycielski, którego zadaniem jest:
- ustalenie zestawu programów.
- modyfikowanie programu.
- monitorowanie podstawy programowej
- dobór podręczników.
- opracowanie i realizacja tematyki samokształceniowej.
- decydowanie o formach kontroli zdobytych wiadomości i
umiejętności.
- ustalenie sposobu realizacji ścieżek edukacyjnych.
2) Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§15
1) Program Wychowawczy Szkoły, którego aktualizacje dokonywane są każdego roku
2) Program Profilaktyki Szkolnej dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i środowiska
3) Wewnątrzszkolny System Oceniania ,
4) Szkolny Zestaw Programów nauczania oraz Szkolny Zestaw Podręczników
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY
§16
Organami szkoły są:
§17
Dyrektor szkoły
1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych,
6) ma możliwość skreślenia ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej
7) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami i decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników
szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych
nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników
szkoły,
8) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim,
9) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. Decyzja Dyrektora jest ostateczna.
§18
Rada Pedagogiczna
§19
Samorząd Uczniowski
1) Walne Zebranie Uczniów
2) Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego
3) Rada Samorządu Uczniowskiego
4) Sekcje Samorządu Uczniowskiego
i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i
zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami
organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§20
Rada Rodziców
- programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i
działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów,
realizowanego przez nauczycieli
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych
uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie
treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów,
nauczycieli i rodziców;
- Szkolnego Zestawu Programów Nauczania oraz Szkolnego Zestawu
Podręczników
2)opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności
kształcenia lub wychowania szkoły opiniowanie projektu planu
finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§21
§ 21 a
Oddział wychowania przedszkolnego
10. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora szkoły.
11. Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.
12. Do realizacji celów statutowych oddział przedszkolny posiada odpowiednie pomieszczenie.
13. Oddział przedszkolny realizuje program wychowania przedszkolnego zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Podstawę programową wychowania przedszkolnego regulują odrębne przepisy.
14. Szkoła sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości, potrzeb rozwojowych oraz środowiskowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w
oddziale przedszkolnym, dając im poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,
2) w trakcie zajęć poza budynkiem szkoły zapewnia opiekę nauczyciela
oraz dodatkowo jedną osobę dorosłą,
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
4) współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc specjalistyczną ,
5) wyjazdy zorganizowane poza teren placówki regulują odrębne przepisy.
15. Dzieci są przyprowadzane i odbierane przez rodziców lub prawnych
opiekunów.
16. Dzieci mogą być również odbierane przez inne osoby zapewniające
bezpieczeństwo dziecku upoważnione pisemnie przez rodziców lub prawnych opiekunów.
17. W sytuacjach wyjątkowych, których nie można przewidzieć (np. złe warunki
atmosferyczne, awarie pojazdów, inne zdarzenia losowe), rodzice lub prawni opiekunowie mogą wskazać telefonicznie osobę odbierającą ich dziecko, która musi okazać dowód tożsamości.
18. Dzieci nie wydaje się osobom, co do których istnieje podejrzenie, że są pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. W takich przypadkach szkoła prosi o interwencję służby porządkowe.
19. Dziecko w oddziale przedszkolnym ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, przepisów oświatowych oraz niniejszego statutu, a w szczególności:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i
dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny umysłowej,
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego
traktowania,
3) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej
4) poszanowania jego godności osobistej,
5) poszanowania jego własności,
6) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
7) akceptacji jego osoby,
8) doświadczania konsekwencji własnego zachowania.
20. Wychowanek ma obowiązek:
1) zgłaszać niedyspozycje zdrowotne,
2) nie przeszkadzać innym w zabawie,
3) po zakończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy,
4) dzielić się z rówieśnikami atrakcyjnymi zabawkami,
5) szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów,
6) zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy,
7) nie przeszkadzać odpoczywającym dzieciom,
8) nie oddalać się od grupy.
21. Rodzice dziecka mają prawa i obowiązki określone we wcześniejszych
paragrafach rozdziału VII
§22
§23
§ 24
1) języków obcych, informatyki przy liczebności oddziałów powyżej 26 osób,
2) gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej - liczebność grupy wynosić ma do12 osób,
3) z zajęć W-F w klasach IV-VI liczebność grup powinna wynosić od 12-26 osób.
§25
§ 25 a
1.Program wychowania przedszkolnego oraz Program nauczania ogólnego dopuszcza do użytku dyrektor szkoły podstawowej, na wniosek nauczyciela lub nauczycieli.
2. Wniosek nauczyciel lub grupa nauczycieli składa do dyrektora szkoły do dnia 10 czerwca
3. Do 15 czerwca dyrektor przedstawia do publicznej wiadomości szkolny zestaw programów nauczania oraz szkolny zestaw podręczników na następny rok szkolny, po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Rodziców
§ 26
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój, kształcenie i przygotowanie ucznia do pełnienia różnych w dorosłym życiu
2) organizowanie zajęć zespołu klasowego, kształtowanie atmosfery dobrej pracy, życzliwości, koleżeństwa i przyjaźni wśród uczniów,
3) inicjowanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce, otaczanie opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej oraz organizowanie niezbędną pomoc w tym zakresie,
4) systematyczne informowanie uczniów o postępach w nauce, trudnościach rozwojowych i zachowaniu uczniów na terenie szkoły oraz organizowanie wzajemnych kontaktów między rodzicami i nauczycielami i dyrekcją szkoły,
5) sprawowanie indywidualnej opieki wychowawczej
6) dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów
7) inicjowanie samorządnej działalności uczniów poprzez stwarzanie dogodnych warunków do statutowej działalności organizacji uczniowskich i młodzieżowych oraz sprawowanie opieki nad samorządem klasowym,
8) prowadzenie działań integrujących oddział
9) prowadzenie zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych ( w oddziałach 4-6) zgodnych z planem pracy szkoły
10) dokonywanie oceny zachowania uczniów
11) współdziałanie z innymi nauczycielami prowadzącymi zajęcia w klasie
12) utrzymywanie kontaktu z rodzicami i przekazywanie im niezbędnych
informacji dotyczących ucznia, życia oddziału i szkoły
13) systematyczne oddziaływanie na wychowanków, w celu ukształtowania
ich poczucia odpowiedzialności za własne czyny, wyrabianie
pożądanych postaw moralnych i obywatelskich nacechowanych
zdolnością dostrzegania i rozwiązywania problemów środowiska,
14) wyrabianie u uczniów trwałych nawyków uczestnictwa w życiu szkoły i
zajęciach pozalekcyjnych,
15) czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego,
16) prowadzenie określonej przepisami dokumentacji pracy dydaktyczno-
wychowawczej w oddziale
17) rozpoznawanie środowiska wychowawczego ucznia,
18) współdziałanie z pedagogiem szkolnym i poradnią ppp
19) prowadzenie teczki wychowawcy, która powinna zawierać: opinie ppp,
notatki z rozmów z rodzicami, usprawiedliwienia, zwolnienia z w.f,
protokoły z zebrań z rodzicami, zgody na pomoc psychologiczno-
pedagogiczną, na zajęcia z wdż, na wycieczki i imprezy, plan pracy
wychowawczej, karty wycieczek i imprez, inne dokumenty wymagane
przez dyrekcję szkoły
§27
NAUCZANIE RELIGII
10. Nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo
11. Ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolny i wpływa na wysokość średniej ocen ucznia oraz promocję do następnej klasy
12. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi Dyrektor Szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego
§27a
1.W szkole po zajęciach dydaktycznych organizowane są zajęcia dodatkowe dla
uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych.
§28
BIBLOTEKA
W szkole nie ma biblioteki szkolnej, działa tylko oddział Biblioteki Publicznej w Mosinie, która umożliwia korzystanie ze zbiorów zarówno uczniom szkoły , jak i dorosłym mieszkańcom wsi Rogalinek i okolic
§29
ŚWIETLICA SZKOLNA
§30
PEDAGOG SZKOLNY I POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
1) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla uczniów, którzy mają znaczne
opóźnienia w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu zajęć edukacyjnych, liczba uczestników powinna wynosi od 4 do 8
2) zajęć specjalistyczno- kompensacyjnych dla uczniów u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 2 do 5
3) logopedycznych zajęć dla uczniów z zaburzeniami mowy
4) innych zajęć o charakterze terapeutycznym
10. Do zadań pedagoga należy:
1) współpraca z wychowawcami klas;
2) analizowanie niepowodzeń szkolnych;
3) określanie form i sposobów udzielania wsparcia uczniom zdolnym;
4) czuwanie nad realizacja działań wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły;
5) koordynacja działań na rzecz zorganizowania opieki i pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
11. Pedagog szkolny ma obowiązek współdziałania z poradnią psychologiczno- pedagogiczną oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom poprzez:
1) zgłaszania dzieci mających kłopoty w nauce i poprawnym zachowaniu;
2) nadzór nad realizacją zaleceń poradni;
3) wspieranie rozwoju dzieci uzdolnionych;
4) zgłaszanie uczniów wymagających pomocy i wsparcia;
5) pedagogizację rodziców;
6) pomoc rodzicom niezaradnym życiowo;
12. Pedagog zwraca szczególną uwagę na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji Praw Dziecka
13. Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga określa Dyrektor Szkoły
14. Do zadań nauczyciela logopedy należy:
1) praca nad bogaceniem słownictwa dziecka (biernego i czynnego).
2) praca nad korygowaniem wad wymowy (zaburzeń artykulacyjnych):
- ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (języka, warg,
podniebienia, żuchwy),
- ćwiczenia słuchowe,
- ćwiczenia polegające na ustawianiu narządów mowy dla uzyskania
prawidłowego brzmienia,
- ćwiczenia usprawniające wymowę ćwiczonych głosek w izolacji, w
sylabach, w wyrazie, zdaniu, w mowie potocznej,
3) psychoterapia przy zaburzonej osobowości (relaks, trening autogeniczny).
4) praca nad stymulacją świadomości językowej między innymi kształcenie form gramatycznych.
5) współpraca z domem dziecka, wychowawcami i innymi specjalistami np. psychologiem, ortodontą.
6) badanie zaburzeń mowy poprzez wywiad z wychowawcą lub rodzicami, badanie mowy (podstawowe) , badania uzupełniające (budowa i funkcjonowanie narządów mowy oraz słuchu ,dodatkowe -ortodontyczne, neurologiczne).
ROZDZIAŁ V
§31
OBOWIĄZEK SZKOLNY
§32
PRAWA UCZNIA
1) ma prawo wiedzieć, jakie prawa mu przysługują i jakie środki może wykorzystać, gdy te prawa zostaną naruszone
2) na władzach szkoły spoczywa obowiązek umożliwienia uczniowi zapoznania się ze Statutem Szkoły
3) każdy uczeń jest równy wobec prawa
1) zgodnie z Konstytucją RP uczeń ma prawo do bezpłatnej nauki i jest ona
obowiązkowa do 18 roku życia
2) uczeń ma prawo do swobodnego dostępu na zajęcia odbywające się w szkole
3) uczeń ma prawo do korzystania ze zbiorów biblioteki
4) uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce
5) uczeń ma prawo do uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
6) uczeń wybitnie uzdolniony ma prawo do indywidualnego toku lub programu nauki
7) uczeń ma prawo do rozwijania swoich zdolności i zainteresowań na zajęciach poza lekcyjnych
1) uczeń ma prawo do uzewnętrzniania ( ujawniania) przekonań
religijnych i światopoglądowych
2) uczeń ma prawo do równego traktowania niezależnie od wyznawanej
religii, światopoglądu, przynależności kulturowych lub etnicznych
3) . uczeń ma prawo do wolności myśli i wypowiedzi, sumienia i wyznania,
ale jego Rodzice sprawują kontrolę nad korzystaniem z tej wolności
4) uczeń ma prawo do nauki religii w szkole na podstawie deklaracji
rodziców
5) uczeń ma prawo do uczestniczenia w obrzędach religijnych, ale nikt nie może go do tego zmusza, ani zakazywać
1) wolność wypowiadania poglądów przysługuje każdemu uczniowi
2) poglądy i opinie kontrowersyjne lub niezgodne z poglądami nauczyciela nie mogą mieć wpływu na ocenę
3) uczeń ma prawo do swobodnej wypowiedzi, prawo to zawiera swobodę poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji w dowolnej formie
4) uczeń ma prawo , o ile to nie narusza dobra innych osób, do kontrowersyjnych poglądów i opinii niezgodnych z kanonem nauczania, co nie zwalnia go jednocześnie od znajomości treści przewidzianych materiałem nauczania
5) uczeń ma prawo do przedstawiania swojego stanowiska, gdy zapadają decyzje dotyczące uczniów
6) uczniowie maja prawo do przedstawiania Dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły
7) Samorząd Uczniowski ma prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej i wyboru opiekuna samorządu
1) uczeń ma dostęp do wiedzy oprawach, uprawnieniach oraz procedurach odwoławczych
2) uczeń ma prawo do znajomości programów nauczania, kryteriów oceniania i wymagań edukacyjnych
3) uczeń ma prawo do jawnej i umotywowanej oceny
4) uczeń ma prawo do informacji o zasadach i kryteriach oceniania, klasyfikowania i promowania
5) uczeń ma prawo do informacji o zasadach i kryteriach oceniania zachowania oraz możliwości odwołania się od wystawionej oceny
6) uczeń ma prawo do informacji o warunkach przystąpienia i trybu przeprowadzenia egzaminu poprawkowego oraz zasadach poprawiania ocen
7) uczeń ma prawo dostępu do informacji na temat życia szkolnego
1) uczeń ma prawo do ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej
2) uczeń ma prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym
3) uczeń ma prawo do nietykalności osobistej
4) uczeń ma prawo do poszanowania jego godności
5) wszelkie kary, jakie stosuje się w szkole muszą wypisane w statucie szkoły i nie mogą naruszać nietykalności osobistej i godności
1) uczeń ma prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego
2) wszelkie informacje dotyczące życia prywatnego ucznia ( sytuacji materialne, stanu zdrowia, wyniki testów psychologicznych, informacje dotyczące rodziny- wykształcenie rodziców, ewentualne problemy np. alkoholizmu, rozwód itp.) znane wychowawcy lub innym pracownikom szkoły nie mogą być rozpowszechniane
3) publiczne komentowanie sytuacji rodzinnej, społecznej czy osobistej ucznia jest zabronione
4) uczeń ma prawo do tajemnicy swojej korespondencji
1) uczeń ma prawo do higienicznych warunków nauki i pobytu w szkole
2) uczeń ma prawo do odpowiedniej temperatury w salach lekcyjnych, w przypadku braku możliwości zapewnienia minimalnej temperatury w salach lekcyjnych( +15°C) Dyrektor Szkoły zawiesza czasowo zajęcia szkolne
3) uczeń ma prawo do odpoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy, dlatego też:
- w ciągu tygodnia mogą odbywać się najwyżej 3 sprawdziany
- na ferie nie zadaje się prac domowych
1) uczeń będący w trudnej sytuacji materialnej ma prawo do otrzymywania pomocy materialnej w postaci;
- stypendium socjalnego
- posiłków w stołówce szkolnej
- zasiłku losowego
2) uczeń szczególnie uzdolniony może otrzymywać stypendium za wyniki w nauce
10. Uczeń ma prawo do swobodnego zrzeszania się
1) uczeń może należeć do organizacji i stowarzyszeń działających na
terenie szkoły
2) uczeń ma prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność w
samorządzie klasowym i szkolnym
3) przynależność ucznia do organizacji i stowarzyszeń poza szkolnych
jest sprawą prywatną ucznia i jego rodziców
11. Uczeń ma prawa proceduralne:
uczeń i jego rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od
decyzji organów szkoły lub nałożonej kary zgodnie z procedurami
zawartymi w Statucie Szkoły
12. W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń i jego rodzice mają prawo do odwołania się do Dyrektora Szkoły, Kuratora Oświaty bądź Rzecznika Praw Dziecka
§32
OBOWIĄZKI UCZNIA
1) przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły oraz przepisów zawartych w regulaminach szkolnych
2) zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.
3) wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę oraz rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności.
4) systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych.
5) uczęszczania w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych i wyrównawczych.
6) postępowania zgodnego z dobrem szkolnej społeczności.
7) dbania o honor i tradycję szkoły oraz współtworzenie jej autorytetu.
8) godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią.
9) dbania o piękno mowy ojczystej.
10) właściwego zachowania wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz uczniów
11) podporządkowania się zarządzaniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, nauczycielom oraz ustaleniom samorządu klasowego lub szkolnego.
12) przestrzegania zasad współżycia społecznego:
- uczeń okazuje szacunek dorosłym i kolegom,
- przeciwstawia się przejawom wulgaryzmu i brutalności,
- szanuje poglądy i przekonania innych,
- szanuje godność i wolność drugiego człowieka,
- zachowuje tajemnice korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych
powierzonych w zaufaniu chyba, że szkodziłby ogółowi, zdrowiu czy życiu
13) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów:
- uczeń nie pali tytoniu i nie pije alkoholu,
- nie używa narkotyków ani innych środków odurzających,
- uczeń przeciwstawia się zachowaniom agresywnym i uwłaczającym
godności człowieka
- jest czysty i schludny.
14) troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd wewnątrz i na zewnątrz.
- za zniszczone mienie szkoły uczeń ponosi odpowiedzialność materialną - rodzice naprawiają zniszczone pomoce i urządzenia, lub pokrywają koszty napraw
15) usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności
1) wychodzenia poza teren szkoły podczas pobytu w szkole
2) używania telefonu komórkowego podczas lekcji
3) fotografowania oraz filmowania na terenie szkoły bez zgody nauczyciela lub dyrekcji szkoły
4) noszenia niewłaściwego stroju
5) stosowania makijażu
1) uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału
2) reprezentowania szkoły podczas uroczystości poza szkolnych
3) sprawdzianu oddziałów VI
4) innych okazji i okoliczności z polecenia wychowawcy, innych
nauczycieli czy dyrekcji szkoły
§ 33
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA, KARY
1) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
2) wzorową postawę,
3) wybitne osiągnięcia,
4) wrażliwość na krzywdę i pomoc potrzebującym,
5) dzielność i odwagę.
1) pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
2) pochwała Dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
3) dyplom i odznaka Wzorowego Ucznia
4) nagrody rzeczowe,
5) wpis do „Złotej Księgi”
6) list pochwalny do rodziców
7) świadectwo z wyróżnieniem
1) rozmowa wychowawcza
2) upomnienie wychowawcy wobec klasy,
3) upomnienie Dyrektora,
4) upomnienie Dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
5) pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu
ucznia,
6) przeniesienie ucznia do równorzędnej klasy
7) zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych.
8) powiadomienie sądu dla nieletnich
1) uczeń zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny
2) swoim postępowaniem zagraża zdrowiu i życiu innych uczniów
3) dopuszcza się czynów łamiących prawo np. kradzieże, wymuszenia,
zastraszenia, rozprowadzanie narkotyków
4) stosowane środki zaradcze nie przynoszą rezultatów
10. Stosowane kary nie mogą naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia
11. Uczeń i jego rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od wymierzonej kary zgodnie z procedurą odwoławczą zawartą w Statucie.
ROZDZIAŁ VI
PRACOWNICY SZKOŁY
§ 34
1) sekretarka,
2) sprzątaczka,
3) konserwator,
4) woźna
5) księgowa
4.W Szkole Podstawowej tworzy się następujące stanowiska pedagogiczne:
1) nauczyciel wychowania przedszkolnego
2) nauczyciel nauczania zintegrowanego I-III
3) nauczyciel do nauczania przedmiotów : języka polskiego, języka
angielskiego, historii, przyrody, matematyki, plastyki, muzyki,
informatyki, wychowania fizycznego i religii
- pedagog
-logopeda
-wychowawca w świetlicy
5. Zadaniem nauczyciela jest:
1) sprawowanie opieki nad uczniami podczas lekcji, zajęć nadobowiązkowych, a także pozalekcyjnych odbywających się na terenie szkoły
2) nadzór nad zadaniami związanymi z procesem nauczania odbywającym się poza terenem szkoły
3) tworzenie zespołów wychowawczych, przedmiotowych lub problemowych
4) nadzór nad wycieczkami organizowanymi przez szkołę wspólnie z wychowawcami
5) pełnienie dyżurów podczas przerw zgodnie z regulaminem i planem dyżurów
6) przestrzeganie zasad bhp obowiązujących w szkole
7) udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych
8) rozpoznawanie potrzeb ucznia, poznanie jego warunków rodzinnych, analiza dokumentacji szkolnej i obserwacja środowiska klasowego
9) współpraca z wychowawcą i rodzicami
10) doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie
poziomu wiedzy
11) przygotowanie planów wynikowych nauczania w terminie wyznaczonym przez dyrektora i zgodnych z aktualną podstawą programową
12) udział w zalecanych formach dokształcania i samokształceniu
13) realizacja przyjętych planów wynikowych i podstawy programowej
14) kształtowanie postawy moralnej uczniów
10. Uprawnienia wicedyrektora szkoły
1) wicedyrektor podczas nieobecności w pracy dyrektora szkoły przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:
- podejmuje decyzje w sprawach pilnych
- podpisuje dokumenty w zastępstwie lub z upoważnienia dyrektora,
używając własnej pieczątki
- współdziała na bieżąco z organem prowadzącym szkołę, związkami
zawodowymi oraz innymi instytucjami
- kieruje pracą sekretariatu i personelu obsługi
2) wicedyrektor ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem ”wicedyrektor szkoły” oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji
3) hospituje nauczycieli, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego, dokonuje analizy i oceny ich pracy
4) ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli
5) ma prawo rozliczać nauczycieli z zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz przestrzegania zasad bhp
11. Obowiązki wicedyrektora szkoły:
1) bierze udział w planowaniu pracy dydaktyczno - wychowawczej szkoły
2) tworzy dokumenty organizacyjne tj. szkolne zestawy programów nauczania, zestaw podręczników, wewnątrzszkolny system oceniania,
3) pełni nadzór pedagogiczny nad realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego
4) dba o dyscyplinę pracy nauczycieli i uczniów, wypracowuje nowe metody w celu jej poprawienia
5) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli, prowadzi ich właściwą dokumentację,
6) rozlicza nadgodziny
7) systematycznie kontroluje prowadzenie dokumentacji szkolnej: dzienniki lekcyjne, zajęć wyrównawczych, zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen,
8) nadzoruje wygląd estetyczny na zewnątrz szkoły i wystrój korytarzy szkolnych
9) inspiruje i organizuje całokształt pracy wychowawców, czuwa nad prowadzeniem przez nich dokumentacji, sprawuje szczególną opiekę nad młodymi wychowawcami
10) sprawuje nadzór nad zajęciami pozalekcyjnymi
11) nadzoruje pracę samorządu szkolnego
12) sprawuje nadzór nad imprezami odbywającymi się na terenie Szkoły
13) nadzoruje funkcjonowanie, organizuje wystąpienia, czuwa nad regulaminowymi zachowaniami pocztu sztandarowego
14) współdziała z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie przygotowania sprawdzianu klas VI, wspomaga dyrektora szkoły w organizacji sprawdzianu
15) nadzoruje realizację zamierzeń dydaktycznych, programu wychowawczego, szkolnego programu profilaktycznego, kontroluje realizacją zadań
16) wykonuję inne prace zlecone przez dyrektora szkoły
12. Wicedyrektor odpowiada :
1) podczas nieobecności w pracy dyrektora szkoły jednoosobowo za całokształt pracy szkoły
2) przed dyrektorem szkoły za pełną i terminową realizację powierzonych zadań, a w szczególności:
- zapewnienie uczniom podczas pobytu w szkole i na jej terenie opieki
pedagogicznej w celu zapewnienia ciągłości nauczania i zapobiegania
nieszczęśliwym wypadkom
- zachowania przez nauczycieli, uczniów i rodziców oraz innych
pracowników szkoły ładu i porządku wewnątrz budynku i wokół niego
- pełną realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
przez nauczycieli i wychowawców i prawidłowe prowadzenie
dokumentacji szkolnej
- przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów dyscypliny pracy i nauki
- odpowiada materialnie za powierzone mienie
ROZDZIAŁ VII
RODZICE
§ 35
1) zapoznania się z Programem Szkoły, a w szczególności z Programem Wychowawczym, Profilaktyki i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
2) rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania, postępów w nauce, przyczyn trudności.
3) uzyskania porad w zakresie dalszego kształcenia swoich dzieci.
4) wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu, poprzez dyrektora szkoły opinii na tematy pracy szkoły.
5) wnioskowania o odroczenie obowiązku szkolnego dziecka.
6) wnioskowanie o realizację przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą.
7) wnioskowanie o zmianę wychowawcy klasy dziecka.
8) wyboru dla dziecka innej szkoły, w której spełnia ono obowiązek szkolny.
9) zrzeszania się w Radzie Rodziców
10) zwrócić się z różnymi problemami do następujących osób: wychowawcy klasy , pedagoga szkolnego, wicedyrektora szkoły, dyrektora szkoły
1) w zakresie realizacji obowiązku szkolnego:
- zgłosić się w szkole celem zapisu dziecka do dnia 30 maja roku, w
którym dziecko kończy siedem lat.
- dopilnować regularnego uczęszczania dziecka do szkoły, w razie
nieobecności dziecka w szkole usprawiedliwić jego nieobecność
najpóźniej do tygodnia od dnia powrotu do szkoły.
2) w sprawach dydaktyczno-wychowawczych:
- zapewnić dziecku podstawowe podręczniki i przybory szkolne zgodnie z
realizowanym programem.
- dbać o codzienny wygląd i strój dziecka.
- kontaktować się z nauczycielem - wychowawcą oraz innymi
nauczycielami w sprawach postępów w nauce i zachowaniu ucznia.
- zapewnić dziecku warunki i miejsce i atmosferę do odrabiania zadań
domowych i nauki.
ROZDZIAŁ VIII
SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA SPORÓW,
TRYB ODWOŁAWCZY
§36
1) wychowawcy klasy lub opiekuna samorządu uczniowskiego
2) pedagoga szkolnego
3) dyrektora szkoły
1) wychowawcy klasy lub przewodniczącego Rady Rodziców
2) pedagoga szkolnego
3) dyrektora szkoły
1) Rady Pedagogicznej lub komisji pojednawczej
2) Dyrektora szkoły
10. Strony konfliktu maja prawo odwołać się od decyzji Dyrektora szkoły do organu Prowadzącego szkołę lub nadzoru pedagogicznego w terminie 7 dni
11. Każda ze stron ma prawo do życzliwego i podmiotowego rozpatrywania odwołania
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§37
§38
Uchwalono 22.04.2009
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa im. Adama Wodziczki w Rogalinku