Statut

zał. do statutu- Program wychowawczy szkoły

 

 

 

PPROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY

 

Wychowanie ucznia potrafiącego świadomie dokonać trafnych wyborów życiowych”

 

 


 

 

 

Podstawa prawna programu wychowawczego:

 

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

 

  1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.),

 

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz562, z późn. zm),

 

  1. Rozporządzenie  MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół  (Dz. U z 2009 r. Nr 4, poz. 17),

 

  1. Statut Szkoły Podstawowej w Rogalinku im. Adama Wodziczki.

                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku do pracy, dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

 

  1. Pierwotne i największe prawa wychowawcze posiadają rodzice. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania, a zatem nie ponoszą wyłącznej i całkowitej odpowiedzialności za wszystkie możliwe zadania wychowawcze. Celem ogólnym wychowania jest wszechstronny rozwój osobowy ucznia. Oznacza to, że nauczyciele będą rozwijali osobowość ucznia, wykorzystując przede wszystkim zajęcia edukacyjne.
  2. Nauczyciele dążyć będą do tego, aby uczniowie:

a)    rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna;

b)    mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno przedmiotów szkolnych jak i całej edukacji na danym etapie oraz spójności wszystkich dziedzin wiedzy;

c)    stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, wolność własną z wolnością innych i z odpowiedzialnością za siebie i innych;

d)    poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie;

e)    uczyli się szacunku dla dobra wspólnego, jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu patriotyzmu, wzbogacając swe doświadczenia o poznanie własnego dziedzictwa kulturowego;

f)     kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę;

g)    przestrzegali norm kultury osobistej, w tym tych, które są ściśle określone postanowieniami Rady Pedagogicznej;

h)   rozbudzali w sobie zachowania empatyczne wobec wyznawców innych religii, narodowości i kultur.

 

  1. Nauczyciele dostosowują przekazywanie odpowiedniej wiedzy, kształtowanie umiejętności i postaw uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci. Umożliwiają im poznawanie świata w jego jedności i złożoności. Wspomagają ich samodzielność i inspirują ich do wyrażania własnych myśli i przeżyć. Rozbudzają ich ciekawość poznawczą, motywację do dalszej nauki oraz stymulują twórcze myślenie. Jednym z ważniejszych zadań wychowawczych wspólnych dla wszystkich zajęć edukacyjnych jest to, aby nauczyciele wspomagali wzrastanie dzieci w klimacie miłości do rodziny, małej i wielkiej ojczyzny, aby we wspólnotach naturalnych uczyli się otwarcia i odpowiedzialności w coraz szerszych społecznościach ludzkich.

 

  1. W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.

 

  1. Podstawą pracy wychowawcy klasowego są klasowe plany wychowawcze realizowane według określonego scenariusza, harmonogramu i rozpisania na zadania. W konstruowaniu programów wychowawczych pomaga pedagog szkolny. Wychowawca w szczególności:

a)    wnikliwie rozpoznaje środowisko rodzinne uczniów;

b)    poznaje predyspozycje, zainteresowania, zdolności i potrzeby uczniów oraz dba o ich rozwój na terenie szkoły, współpracując z innymi nauczycielami i pedagogiem;

c)    współdziała z rodzicami i pielęgniarką szkolną w celu rozpoznania stanu zdrowotnego uczniów i uwzględnienia możliwości psychoruchowych dziecka;

d)    organizuje spotkania z rodzicami zespołowe i indywidualne w miarę potrzeb dbając o dokumentację tych spotkań;

e)    integruje rodziców i angażuje ich do pracy na rzecz klasy i szkoły;

f)     organizuje imprezy klasowe: wycieczki, spotkania okolicznościowe, wyjazdy do instytucji kulturalnych;

g)    dba o rozwój życia klasowego, tworząc serdeczną atmosferę wśród uczniów sprzyjającą koleżeństwu i przyjaźniom;

h)   reaguje i przeciwdziała wszelkim formom agresji i wandalizmu;

i)     krytycznie obserwuje uczestniczenie uczniów w działalności różnych subkultur młodzieżowych;

j)      wyjaśnia i kształtuje normy współżycia koleżeńskiego;

k)    rozbudza zainteresowania kulturą, historią i geografią Europy i świata.

  1. Praca wychowawcza w szkole obejmuje również udział uczniów w obchodach rocznic wydarzeń historycznych, świąt państwowych i uroczystościach szkolnych.

 

a)    Harmonogram uroczystości w czasie roku szkolnego:

- uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,

- Dzień Edukacji Narodowej,

- rocznica Odzyskania Niepodległości,

 - rocznica Powstania Wielkopolskiego,

- Święto 1 i 3 Maja,

- święto patrona szkoły połączone z obchodami rocznicy powstania szkoły 

  (apel, konkurs plastyczny, gazetki tematyczne i wystawki w salach),

- Dzień Dziecka,

- Dzień Sportu,

- uroczyste zakończenie roku szkolnego.

 

            b) ceremoniał szkolny, indywidualne zwyczaje i obyczaje szkolne:

                  - pasowanie uczniów klas pierwszych,

- Dzień Chłopca,

- zabawy andrzejkowe,

- mikołajki,

- wigilia,

- bal karnawałowych dla dzieci,

- Dzień Babci i Dziadka,

- wieczór walentynkowy,

- Dzień Kobiet,

- święto wiosny,

- obrzędy wielkanocne,

- Dzień Ziemi,

- wycieczki klasowe,

- uroczyste pożegnanie absolwentów,

- apele szkolne organizowane doraźnie w miarę potrzeb,

- organizowanie konkursów występów artystycznych, wystaw prac dzieci

  szczególnie uzdolnionych,

- quizy, konkursy czytelnicze i tematyczne.

Klasowe programy wychowawcze powinny zawierać terminy powyższych imprez i uroczystości oraz sposób ich realizacji.

  1. Spośród zasad współpracy z rodzicami istotną rolę odgrywa właściwy obieg informacji, od którego zależy interwencja odpowiedniego organu szkoły w złożonych problemach uczniów. Problemy wychowawcze mogą być zgłaszane:

a)    na zebraniach klasowych na forum Rady Rodziców;

b)    rodzicom i nauczycielom poprzez Radę Rodziców na zebraniach trójek klasowych,

c)    w doraźnych sprawach w pierwszej kolejności wychowawcom, w pilnych sprawach – pedagogowi,

d)    poprzez pedagoga rodzicom (rozmowy indywidualne w szkole i rozmowy w domu).

W wyjątkowych wypadkach ignorowania przez rodziców obowiązków opiekuńczych wobec swoich dzieci albo nie reagowania na ich naganne zachowania, szkoła kieruje wniosek do Sądu Rodzinnego i Nieletnich.

 

  1. Współpraca z władzami lokalnymi obejmuje w szczególności:

a)    organizowanie Dnia Dziecka wspólnie z Radą Rodziców,

b)    udział w organizowanych przez Koło Gospodyń Wiejskich obchodach Dnia Babci,

c)    udział w Dożynkach Gminnych,

d)    udział w przygotowanym przez Radę Sołecką Pożegnaniu Lata,

e)    wspólna organizacja akcji Sprzątanie Świata,

f)     uczestniczenie w dorocznych przeglądach.

 

10. Na terenie szkoły w ramach pracy wychowawczej mogą zostać wprowadzone w zależności od aktualnych potrzeb tematyczne lub okresowe programy wychowawcze.

.

  1. 1.    ZADANIA SZKOŁY, JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO

 

  • Motywowanie uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce.
  • Ø  Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się. 
  • Ø  Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń-szkoła-dom rodzinny. 
  • Ø  Kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy. 
  • Ø  Poszanowanie godności dziecka; zapewnienie dziecku przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do nauki i zabawy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie.
  • Ø  Sprzyjanie rozwojowi cech osobowości dziecka koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym.
  • Otoczenie opieką dzieci potencjalnie zagrożonych tzw. euro sieroctwem.
  • Przygotowanie uczniów do życia w demokratycznym społeczeństwie.
  • Dbanie o intelektualny rozwój i działania ucznia w środowisku lokalnym.
  • Zaszczepienie postaw pozytywnego postępowania, umiejętnego reagowania w sytuacjach trudnych oraz dokonywania właściwego wyboru.
  • Wyrażanie ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania.
  • Integracja działań wychowawczych różnych środowisk.
  • Przygotowanie do życia w społeczeństwie Europy XXI wieku.
  • Przestrzeganie zasad kultury osobistej i kultury języka.
  • Propagowanie i promowanie zdrowego stylu życia.
  • Praca z uczniem zdolnym.

 

  1. 2.    ZADANIA NAUCZYCIELA WYCHOWUJĄCEGO

 

  • Wzbogacanie wiedzy z różnych dziedzin życia, inspirowanie do poszukiwania prawdy, poznawanie swoich uzdolnień i rozszerzanie zainteresowań.
  • Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej.
  • Kształtowanie poczucia przynależności do zjednoczonej Europy.
  • Inspirowanie do rozbudzania aktywności poznawczej i motywowania do dalszej pracy.
  • Zapoznanie ucznia z zasadami kulturalnego zachowania się oraz właściwego rozwiązywania konfliktów.
  • Wyrabianie w uczniu szacunku wobec drugiego człowieka, w tym osób niepełnosprawnych, starszych, chorych, przedstawicieli innych wyznań i narodowości.
  1. 3.    METODY I FORMY PRACY SZKOŁY

 

  1. Metody pracy:
  • Metody aktywizujące.
  • Praca z książką.
  • Lekcje biblioteczne.
  • Lekcje w środowisku naturalnym, „zielone szkoły”.
  • Wycieczki.
  • Lekcje w muzeach i galeriach.
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi.
  • Gry i zabawy.
  • Imprezy okolicznościowe i środowiskowe.
  • Praca w kołach zainteresowań.
  • Zajęcia świetlicowe.
  • Zajęcia z pedagogiem szkolnym.
  • Projekty.

 

  1. Formy pracy:
  • Indywidualna.
  • Grupowa.
  • Zbiorowa.

 

  1. 4.    POWINNOŚCI NAUCZYCIELA

 

  • Systematyczne pogłębianie swojej wiedzy.
  • Szacunek dla ucznia.
  • Przestrzeganie praw ucznia.
  • Rzetelne i obiektywne przekazywanie wiedzy uczniom.
  • Informowanie na bieżąco o postępach w nauce.
  • Współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów oraz środowiskiem lokalnym.
  • Okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki.
  • Bezstronność w ocenie swoich podopiecznych, przestrzeganie zapisów WSO.
  • Pomaganie uczniom w rozwoju duchowym kulturalnym.
  • Zainteresowanie uczniów najbliższym środowiskiem, regionem w perspektywie zjednoczonej Europy.
  • Rozbudzanie zainteresowań kulturą, historią, geografią Europy i świata.

 

 

5. POWINNOŚCI UCZNIA

  • Zgodna współpraca w grupie z poszanowaniem odrębności i odmienności drugiego człowieka.
  • Szanowanie mienia szkoły.
  • Szacunek dla innych.
  • Systematyczne, punktualne i aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły.
  • Przebywanie na zajęciach zgodnie z podziałem godzin.
  • Wypełnianie poleceń nauczycieli, pracowników szkoły sprawujących nadzór nad porządkiem w szkole.
  • Przestrzeganie kulturalnego wypowiadania się, zachowanie właściwego języka i poszanowanie kultury wypowiedzi innych uczniów.
  • Odpowiedzialność za życie własne i innych kolegów.
  • Znajomość praw i obowiązków wynikających ze statutu szkoły.

 

 

  1. 6.    HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DORAŹNYCH I OKOLICZNOŚCIOWYCH

 

Lp.

 

Nazwa imprezy

 

Odpowiedzialny za imprezę

 

Termin realizacji

 

 

1.

 

Rozpoczęcie roku szkolnego.

 

wg przydziału

 

wrzesień

 

 

2.

 

Pasowanie na ucznia kl. I

 

wychowawcy kl. I

 

wrzesień

 

 

3.

 

Dzień Chłopca

 

wychowawcy klas

samorząd uczniowski

 

 

wrzesień

 

 

4.

 

 

Obchody Dnia Edukacji Narodowej

 

 

samorząd uczniowski

 

październik

 

5.

 

Apel z okazji odzyskania niepodległości przez Polskę.

 

 

według przydziału

 

 

listopad

 

 

6.

 

Wigilia szkolna.

 

wychowawcy klas

 i nauczyciele religii

 

grudzień

 

7.

 

Bal noworoczny kl. I – III

 

wychowawcy klas

 

styczeń

 

8.

 

Bal noworoczny kl. IV – VI

 

samorząd uczniowski

we współpracy

z wychowawcami

 

 

styczeń

 

9.

 

Święto Ziemi

 

wg przydziału

 

kwiecień

 

 

10.

 

Święto Szkoły

 

nauczyciel przyrody

 

maj

 

 

11.

 

Apel z okazji święta 3 Maja

 

wg przydziału

 

maj

 

 

12.

 

Festyn rodzinny

 

wszyscy nauczyciele

 

czerwiec

 

 

13.

 

Dzień wychowawczy

(podsumowanie projektu „Dialog kulturowy”)

 

wychowawcy klas

 

cały rok szkolny

 

  1. 7.    ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY

 

EDUKACJA WCZESNOSZKONA

Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym. Ważne jest również takie wychowanie, aby dziecko w miarę swoich możliwości było przygotowane do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą. Należy zadbać o to, aby dziecko odróżniało dobro od zła, było świadome przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz rozumiało konieczność dbania o przyrodę. Jednocześnie dąży się do ukształtowania systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV-VI szkoły podstawowej.

 

TEMATYKA STAŁYCH I DORAŹNYCH LEKCJI (ZAJĘĆ) WYCHOWAWCZYCH:

  • Zapoznanie ucznia z nowym systemem oceniania, promowania i klasyfikowania (kary i nagrody, prawa i obowiązki), zmiany systemowe w oświacie.
  • Edukacja europejska. Poczucie tożsamości narodowej.
  • Różne rasy, religie, kultury świata.
  • Rodzina podstawą świadomego wychowania – podstawowe wartości ludzkie.
  • Tolerancja. Postawy wobec odmienności.
  • Świadome uczestnictwo w kulturze.
  • Edukacja ekologiczna.
  • Edukacja regionalna.
  • Obrona cywilna.
  • Moje okno na świat – rozwijanie w uczniach postawy ciekawości i otwartości.
  • Etapy i koleje życia ludzkiego.
  • W zdrowym ciele – zdrowy duch.
  • Autorytety moralne we współczesnym świecie.



 

OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZE

Klasa I   : Uczeń potrafi zachować się w grupie rówieśniczej.

Klasa II  : Uczeń potrafi odróżnić dobre czyny od złych, zna normy dobrego   

               zachowania.

Klasa III : Uczeń potrafi komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi.

Klasa IV : Uczeń rozumie pojęcia: norma, prawo, powinność, tolerancja i godność.

Klasa V  : Uczeń potrafi okazać szacunek wobec siebie i innych.

Klasa VI : Uczeń jest przygotowany do zmiany środowiska szkolnego i lokalnego.

 

 

 

 

 

CELE I ZDANIA WYCHOWAWCZE – KLASA I

 

  • Cel wychowawczy:

 

Uczeń potrafi zachować się w grupie rówieśniczej.

 

  • Efekty wychowawcze:
    • uczeń czuje się bezpiecznie w grupie rówieśniczej,
    • uczeń współtworzy normy zachowań w grupie rówieśniczej,
    • uczeń respektuje przyjęte zachowania w grupie rówieśniczej,
    • uczeń potrafi zaakceptować słabszych, inaczej sprawnych,
    • uczeń potrafi zaakceptować odmienność innych kultur i religii.

 

 

Cel operacyjny

 

Zadania i formy

 

Odpowiedzialny

 

Ewaluacja

(sprawdzenie)

 

  1. Czuje się dobrze i bezpiecznie w grupie rówieśniczej.

 

 

  1. Współtworzy normy zachowań w grupie i je respektuję.

 

 

  1. Chce pomagać słabszym, inaczej sprawnym.

 

  1. Czuje się członkiem wspólnej Europy.

 

 

  1. Czuje się dumny ze swojej narodowości, szanuje i ceni wartości przynależności regionalnej, ale szanuje też zwyczaje innych narodowości.

 

  1. Dba o środowisko przyrodnicze i je szanuje i rozumie potrzebę jej ochrony.

 

  1. Zachowuje się właściwie podczas uroczystości szkolnych i państwowych.

 

 

- gry i zabawy integracyjne;

 

- uroczystości klasowe;

 

- imprezy rekreacyjno – turystyczne;

 

- wycieczki;

 

- wypowiedzi uczniów na temat właściwego zachowania;

 

- wspólne rozstrzyganie konfliktów klasowych;

 

- stosowanie form grzecznościowych;

 

- organizacja pomocy koleżeńskiej;

 

- udział w imprezach środowiskowych;

 

- uczestnictwo w uroczystościach środowiskowych;

 

- wycieczki regionalne;

 

- obecność podczas akademii i uroczystości szkolnych poświęconych świętom narodowym;

 

- troska o rośliny w klasie i estetykę najbliższego otoczenia;

 

- pomoc zwierzętom w czasie zimy.

wychowawca

 

 

 

pedagog

 

 

 

 

wychowawca

 

 

pedagog

 

 

 

wychowawca

 

grono pedagogiczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawca

 

grono pedagogiczne

 

 

 

 

 

 

wychowawca

 

 

obserwacja

 

 

rozmowa

 

 

 

 

 

 

 

 

wywiad

 

 

 

obserwacja

 

 

rozmowa

 

 

obserwacja

 

 

wywiad

 

obserwacja

 

rozmowa

 

 

 

 

 

 

rozmowa

 

obserwacja

 

rozmowa

 

obserwacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE I ZDANIA WYCHOWAWCZE – KLASA II

  • Cel wychowawczy:

 

Uczeń potrafi odróżnić czyny dobre od złych oraz zna normy dobrego zachowania.

 

  • Efekty wychowawcze:
    • uczeń zna świat wartości;
    • uczeń potrafi odróżnić dobro od zła;
    • uczeń potrafi w sposób kulturalny wyrazić swoje poglądy o złych i dobrych czynach
    • uczeń potrafi przeciwstawić się złu;
    • uczeń staje się wrażliwy na piękno (przyrody, literatury, plastyki, muzyki);
    • uczeń zna podstawy normy dobrego zachowania.

 

Cel operacyjny

 

Zadania i formy

 

Odpowiedzialny

 

Ewaluacja

(sprawdzenie)

  1. Chce kształcić i rozwijać nawyki właściwego zachowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.

 

  1. Chce wyrabiać nawyki zachowania codziennej higieny osobistej.

 

  1. Wyraża chęć kształtowania umiejętności układania racjonalnego harmonogramu dnia.

 

  1. Preferuje aktywne formy wypoczynku.

 

  1. Jest odpowiedzialny za czystość najbliższego środowiska.

 

  1. Chce kształtować przyjazny, życzliwy stosunek do zwierząt.

 

  1. Potrafi stosować formy grzecznościowe, składać życzenia i zachować się w sposób odpowiedni do danej sytuacji.

 

  1. Chce i potrafi okazywać szacunek do rodziców, ludzi starszych oraz innych obywateli świata.

 

  1. Jest pomocny i koleżeński na lekcjach i poza nimi.

 

10. Pragnie w sposób twórczy rozwijać swoje zainteresowania i działania pozalekcyjne.

 

11. Chce rozwijać zainteresowania historią kraju, regionu i świata.

 

12. Rozwija zainteresowania czytelnicze.

- ćwiczenia praktyczne;

 

- gry i zabawy;

 

- zgaduj – zgadula;

 

- konkursy;

 

- spotkania z pielęgniarką;

 

- rebusy, zagadki;

 

- zabawy;

 

- ćwiczenia;

 

- gry, zabawy integ.;

 

- turnieje;

 

- dokarmianie zwierząt zimą;

 

- kulig;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wykonanie albumów;

 

- ćwiczenie;

 

- wycieczki;

 

- projekcje filmów;

 

- wykonanie plakatów;

 

-sadzenie roślin;

 

- uroczystości szkolne.

wychowawca

 

pielęgniarka

 

leśniczy

pogadanka

 

rozmowa

 

wywiad

 

obserwacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE I ZDANIA WYCHOWAWCZE – KLASA III

 

  • Cel wychowawczy:

 

Uczeń potrafi komunikować się z rówieśnikami, dorosłymi i przedstawicielami innych narodów kultur.

 

  • Efekty wychowawcze:
    • uczeń potrafi bezpośrednio i otwarcie wyrazić sądy, poglądy i oczekiwania;
    • uczeń jest asertywny;
    • uczeń zna zasady aktywnego słuchania;
    • uczeń potrafi jasno formułować wypowiedzi;
    • uczeń szanuje odmienność religijną i rasową innych ludzi;
    • uczeń wie, co to znaczy być tolerancyjnym.

 

 

Cel operacyjny

 

Zadania i formy

 

Odpowiedzialny

 

Ewaluacja

(sprawdzenie)

 

  1. Potrafi wypowiadać własne zdanie.

 

  1. Potrafi wysłuchać opinii innych i w razie potrzeby zaakceptować ją.

 

  1. Potrafi radzić sobie w różnych sytuacjach.

 

  1. Nabywa umiejętności argumentacji i obrony własnego zdania.

 

  1. Potrafi konstruktywnie rozwiązywać problemy i konflikty

 

  1. Zna poprawne stosunki relacji chłopak – dziewczyna.

 

  1. Nabywa umiejętność organizowania pracy i współpracy w grupie.

 

  1. Jest wrażliwy na piękno.

 

  1. Jest świadomy, że rodzina, środowisko i ojczyzna stanowią wartość w życiu i ma wobec niej obowiązek.

 

10. Zna zwyczaje, obyczaje i właściwe zachowania w środowisku rodzinnym, wobec kolegów szkolnych i nauczycieli.

 

11. Wie, jak właściwie zachować się w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody.

 

12. Ma wykształcone właściwe (poprawne) nawyki higieniczne, dba o własny wygląd.

 

13. Potrafi właściwie wyrażać swoje uczucia.

 

14. Otacza szacunkiem osoby starsze.

 

15. Potrafi przełamywać bariery językowe i kulturalne.

 

16. Rozumie potrzebę własnego rozwoju.

- swobodne wypowiedzi;

 

- pogadanki;

 

- zabawy;

 

- dyskusje;

 

- gry;

 

- wyjazd do ‘zielonej szkoły”;

 

- bezpieczna droga do szkoły;

 

- bezpieczeństwo na lekcjach;

 

- ognisko klasowe;

 

- bal noworoczny;

 

- utrzymanie ładu i porządku w Sali lekcyjnej;

 

- kulig;

- korzystanie z dóbr kultury;

 

- udział w uroczystościach szkolnych;

 

- wigilia klasowa;

 

- składanie życzeń urodzinowych;

 

- przygotowanie upominków z okazji Dnia Matki, Ojca i kultywowanie regionalnych tradycji;

 

- spotkanie z higienistką;

 

- pogadanki;

 

- gry, zabawy;

 

- przygotowanie niespodzianek z okazji Dnia Babci i Dziadka.

wychowawca

 

pedagog

 

pielęgniarka szkolna

obserwacja

 

rozmowa

 

wyjście do kina itp.

 

prace prakt.

 

 

 

CELE I ZDANIA WYCHOWAWCZE – KLASA IV

  • Cel wychowawczy:

 

Uczeń rozumie pojęcie norma, prawo, powinność, tolerancja i godność.

 

  • Efekty wychowawcze:
    • uczeń zna i rozumie normy i zasady prawidłowego zachowania się w szkole i poza szkołą;
    • uczeń potrafi odróżnić dobro od zła;
    • uczeń zna swoje prawa i powinności;
    • uczeń potrafi okazać tolerancję wobec odmienności;
    • uczeń szanuje godność swoją i innych;
    • uczeń prawidłowo reaguje na niewłaściwe zachowania.

 

 

Cel operacyjny

 

Zadania i formy

 

Odpowiedzialny

 

Ewaluacja

(sprawdzenie)

 

  1. Akceptuję i rozumiem zasady prawidłowego zachowania się w szkole i poza szkołą.

 

  1. Potrafię odróżnić dobre czyny od złych.

 

  1. Znam swoje prawa i powinności.

 

  1. Potrafię okazać szacunek innym.

 

  1. Jestem wrażliwy na krzywdę, przemoc i odważnie staję po stronie słabszych.

 

  1. Jestem tolerancyjny, staram się szanować i rozumieć tych, którzy się ode mnie różnią.

 

  1. Szanuję godność swoją i innych.

 

  1. Potrafię przewidzieć konsekwencje własnych zachowań.

 

  1. Chcę być życzliwy i uczynny w stosunku do innych.

 

10. Doceniam rolę wykształcenia w moim życiu.

 

11. Pomagam innym

- swobodne wypowiedzi uczniów dot. Zasad zachowania się w grupie rówieśniczej, w relacjach chłopak – dziewczyna, wobec nauczycieli, rodziców, osób starszych;

 

 

- wycieczki;

 

- imprezy klasowe;

 

- dyskusja;

 

- pogadanka;

 

- swobodne wypowiedzi uczniów;

 

- gry i zabawy;

 

- imprezy klasowe;

 

- zabawy;

 

- ćwiczenia grupowe

 

- ćwiczenia asertywności;

 

- metody aktywizujące;

 

- zespoły samopomocy uczniowskiej.

wychowawca

 

pielęgniarka

 

pedagog

rozmowa

 

wywiad

 

obserwacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE I ZDANIA WYCHOWAWCZE – KLASA V

  • Cel wychowawczy:

 

Uczeń potrafi okazać szacunek wobec siebie i innych.

 

  • Efekty wychowawcze:
    • uczeń umie rozpoznać swoje mocne i słabe strony, zalety i wady;
    • uczeń przeciwdziała patologii i agresji;
    • uczeń potrafi umiejętnie funkcjonować w grupie, rozumie wartości i problemy z tym związane.

 

 

 

Cel operacyjny

 

Zadanie i formy

 

Odpowiedzialny

 

Ewaluacja

(sprawdzenie)

 

  1. Propaguję zdrowy i aktywny tryb życia.

 

  1. Propaguję edukację ekologiczną.

 

  1. Jestem otwarty i ciekawy świata.

 

  1. Propaguję tradycje naszego regionu – poznaję historię i tradycje.

 

  1. Żyję bez nałogów.

 

  1. Wyjaśniam rozterki i niepokoje.

 

  1. Potrafię bezpiecznie i zdrowo żyć.

 

  1. Poznaję tradycje i kulturę innych narodów.

 

  1. Znam zasady głosowania w demokratycznych wyborach.

 

10. Właściwie się zachowuję – właściwie funkcjonuję w grupie.

 

11. Nabywam umiejętności oceny własnej osoby, własnych osiągnięć i zachowania.

 

12. Chcę być lepszym i mądrzejszym człowiekiem.

 

 

- Czym jest zdrowie? Higiena na co dzień.

 

- Bezpiecznie żyć.

 

- Ludzie starzy i ich zdrowie.

 

- Etapy i koleje życia ludzkiego.

 

- Chrońmy naszą przyrodę.

 

- Nasza wieś w XXI wieku.

 

- Akceptacja samego siebie i innych.

 

- Ideał dziewczyny chłopaka.

 

- Tolerancja – postawy wobec odmienności.

 

- Poznanie kultury innych narodów.

 

- Poznanie osób będących autorytetami w środowisku lokalnym.

 

- Jak spędzają wolny czas inne narody?

 

- Jak wypoczywa się w mojej rodzinie?

 

- Świętowanie w mojej rodzinie.

 

- Tradycja – wartością kulturową.

- Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych.

 

- Odwiedzanie najbliższych miejsc kultury – galeria, kino, teatr.

 

- Promocja zdrowia - higiena okresu dojrzewania.

 

- Ćwiczenie asertywnych zachowań.

 

- Potrafię pomóc.

 

- Edukacja europejska.

 

- Kultura zachowania się w różnych sytuacjach życiowych.

 

- Co to znaczy być dobrym kibicem?

 

- żywność a używki. Jak odżywiają się inne narody?

 

- Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach.

 

- Poznawanie świata przy pomocy środków audiowizualnych.

wychowawca

 

pielęgniarka

 

rodzice

 

pedagog szkolny

 

wychowawca

 

nauczyciel w-f

 

nauczyciel przyrody

 

nauczyciel

 j. polskiego

 

 

obserwacja

 

rozmowa

 

spotkania z ciekawymi ludźmi

 

projekcja filmu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE I ZDANIA WYCHOWAWCZE – KLASA VI

 

  • Cel wychowawczy:

 

Uczeń jest przygotowany do zmiany środowiska szkolnego i lokalnego.

 

  • Efekty wychowawcze:
    • uczeń jest samodzielny, przedsiębiorczy i odpowiedzialny;
    • uczeń jest przygotowany do dalszej nauki;
    • uczeń potrafi uczyć się;
    • uczeń umie odróżnić, „co jest ważne”;
    • uczeń szanuje drugiego człowieka, niezależnie od jego pochodzenia, statusu majątkowego i wyglądu.

 

 

 

Cel operacyjny

 

Zadania i formy

 

Odpowiedzialny

 

Ewaluacja

(sprawdzenie)

 

  1. Znam i stosuję zasady współdziałania w grupie
  2. Stosuję zasady solidarności, poszanowania siebie nawzajem.
  3. Potrafię logicznie myśleć i trafnie wnioskować.
  4. Promuję aktywne i twórcze postawy w procesie uczenia.
  5. Potrafię umiejętnie przeciwstawiać się zagrożeniom współczesnej cywilizacji.
  6. Uczę się planowania swojej przyszłości.
  7. Aktywnie poszukuję wzorów do naśladowania wśród postaci literackich, historycznych i osób współcześnie żyjących.
  8. Dbam o kulturę języka i poprawność swojej wypowiedzi.
  9. Rozumiem potrzeby eliminowania wulgaryzmów.

10. Rozwijam swoje zainteresowania.

11. Pracuję nad własnym rozwojem.

- Stosunek do mienia własnego, szkolnego i kolegów.

 

- Kultura bycia w różnych sytuacjach.

 

- Czy jesteśmy agresywni wobec siebie nawzajem?

 

- Czym jest odpowiedzialność i za kogo jesteśmy odpowiedzialni?

 

- Praca – jej wartość i znaczenie dla człowieka.

 

- Sztuka porozumienia się – słuchanie i rozumienie, informacje zwrotne.

 

-Wartość współpracy i uczucia związane z rywalizacją.

 

- Być godnym zaufania.

 

- Umiejętność współpracy i poszanowanie autorytetów.

 

- Samodzielność myślenia, a manipulacja.

 

- Samoocena.

 

-Umiejętność rozwiązywania konfliktów w środowisku rówieśniczym.

 

- Jakie są granice lojalności koleżeńskiej.

 

- Jestem wartościowym człowiekiem, pozbywam się kompleksów.

- Osoba godna naśladowania.

 

- Jak się uczyć?

 

- Czym jest dyskusja? Jak kulturalnie dyskutować?

 

- Utrzymywanie zdrowego trybu życia – czas pracy, odpoczynku, odżywianie się, higiena osobista.

 

- Pozytywne nastawienia do życia.

 

- Samopoznanie

i samoocena ucznia.

 

- Alkohol i nikotyna – zagrożenia współczesnej młodzieży.

 

- Sekty i niebezpieczeństwa związane z ich istnieniem.

 

- Subkultury młodzieżowe.

 

- Pobocza sportu (doping, pseudokibice).

 

- Różnorodne style życia.

 

- Świadome planowanie własnej przyszłości.

 

- Jaka jest droga do zawodu moich marzeń?

 

- Jestem obywatelem świata.

wychowawca

 

pedagog

 

pielęgniarka

pogadanka

 

rozmowa

 

dyskusja

 

wycieczka

 

prezentacje uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 8.    EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

Ewaluacja programu wychowawczego dokonywana będzie po roku pracy i w latach następnych.

 

Ustala się następne sposoby ewaluacji:

 

  • ankiety;
  • wypowiedzi nauczycieli;
  • opinie nadzoru pedagogicznego;
  • opinie samorządu szkolnego;
  • opinie Rady Rodziców.

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 13.09.2010
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Katarzyna Jaszczak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 stycznia 2011 14:15
Dokument wprowadzony do BIP przez: Katarzyna Jaszczak
Ilość wyświetleń: 2323
05 stycznia 2011 14:15 (Katarzyna Jaszczak) - Dodanie dokumentu.